Amb motiu del Dia Mundial dels Llegums, parlem d’alguns dels seus beneficis

L’Assemblea General de les Nacions Unides va proclamar l’any 2016 Any Internacional dels Llegums. Posteriorment i des de l’any 2019, el 10 de febrer s’estableix com el Dia Mundial dels Llegums.

Llenties, mongetes i cigrons són part essencial de la dieta humana des de fa segles. Les restes arqueològiques trobades a  Anatolia (actual Turquia) mostren que l’antiga producció agrícola de cigrons i llenties es remunta als anys 7.000-8.000 aC.

Els llegums tenen molts avantatges per al desenvolupament agrícola del món i per al desenvolupament alimentari de les persones. Els llegums són tots aquells cultius on el propòsit final és l’obtenció del gra sec, com per exemple, fesol, llenties, cigrons o arròs.

Quins són alguns dels  beneficis dels llegums?

  • Alt valor nutritiu: els llegums són un dels pocs aliments vegetals rics en proteïnes i fibra i baixos en greix. Fet que permet reduir el colesterol i els nivells de sucre en sang, evitant l’aparició de malalties no *transmissibles com la diabetis o problemes cardiovasculars. A més, també ajuden a frenar l’obesitat.
  • Promoció de la seguretat alimentària: els cultius de llegums gairebé sempre són abundants. Això vol dir que un agricultor pot vendre part de la seva collita com consumir-la, garantint així la seguretat alimentària tant de la comunitat com de la seva família. D’altra banda, aquest tipus de cultius tendeixen a fixar el nitrogen atmosfèric en la terra, és a dir, ajuda a recuperar els sòls perquè siguin nutritius per tornar a sembrar.
  • Mitiguen el canvi climàtic: tal com hem explicat en el punt anterior, els llegums ajuden a recuperar els nutrients del sòl de forma totalment natural. Això evita l’ús de fertilitzants químics que solen expulsar gasos d’efecte d’hivernacle a l’ambient, contribuint amb el canvi climàtic i l’escalfament global.

Els infants poden menjar llegums des de l’inici de l’alimentació complementària i es recomana el consum d’almenys 3 vegades a la setmana, cuinar-los amb un baix contingut de greix i combinar-los amb aliments rics en vitamina C per afavorir l’absorció del ferro.

Aprofiteu i prepareu un bon àpat de llegums per la vostra família i festegeu aquest dia.

Bon profit!

 

Marta Azuara Azuara

DUI Pediatria

ABS Malgrat-Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s