Internet i seguretat

osset_pantalles_blogEls enciclopedistes del segle XVIII, amb Diderot i d’Alembert al cap, volien recollir en  “L’Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers”, tots els coneixements científics de la seva època, perquè “el coneixement i el raonament havien d’eradicar la superstició, la ignorància, el feudalisme i l’absolutisme”. Mai, com des de l’esclat de les tecnologies de la informació i la comunicació, hem estat més a prop de complir el somni dels enciclopedistes francesos del segle XVIII. Internet és “L’Encyclopédie…” de la nostra època.

Tots “els coneixements científics” estan a la xarxa, tot es pot trobar a Internet, no hi ha més dubtes, està ajudant a “eradicar la superstició, la ignorància…”

En l’espai digital ho troben tot, però no tot el que troben a la xarxa és igual de pertinent, perquè es pot trobar informació valuosa, però també es poden trobar continguts lesius. Continguts que estimulen conductes de risc com l’anorèxia o la bulímia, que inciten a les tecnoadiccions, pàgines que estan plenes de continguts pornogràfics o de conductes racistes, o que serveixen de plataforma pel ciberassetjament (bulling, assetjament mitjançant les xarxes) o al sexting (assetjament sexual en les xarxes).

 

Què podeu fer si trobeu continguts inadequats a Internet?

Hi ha dues accions que cal fer per a protegir els nostres infants:

  • Denunciar aquests continguts i, en segon lloc
  • Posar eines de control als ordinadors que filtrin i impedeixin l’accés a continguts lesius.
  1. Denunciar els continguts

 

Com a qualsevol mitjà de comunicació, com usuaris d’Internet o de les xarxes socials tenim l’obligació de denunciar tots els continguts que considerem lesius, inapropiats o que no s’ajusten a la normativa audiovisual.

Alguns exemples:

  • L’emissió de programes en horari protegit amb continguts que puguin perjudicar el desenvolupament dels infants i els joves.
  • La falta d’adequació entre la senyalització i els continguts dels programes.
  • La discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o orientació sexual.
  • La incitació a la violència, que pugui fomentar comportaments antisocials, abusos, imprudències, conductes agressives o la destrucció de béns culturals o naturals.
  • L’atemptat contra la dignitat de les persones i el principi d’igualtat.
  • El foment de comportaments perjudicials per a la salut, la seguretat personal o per a la protecció del medi ambient.
  • La falta de pluralisme polític, religiós, social, lingüístic i cultural.
  • La falta d’honestedat informativa.
  • L’incompliment sobre la publicitat.
  • La modificació de la programació sense avís previ.
  • L’incompliment de les normes relatives a l’ús de la llengua catalana i a l’impuls de l’aranès.

 

Qui gestiona aquestes queixes o denuncies?

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC https://www.cac.cat) és l’autoritat independent, creada pel Parlament de Catalunya  l’any 2000, per la regulació de la comunicació audiovisual de Catalunya. El CAC actua per assegurar la defensa de la llibertat d’expressió i d’informació, el pluralisme, la neutralitat i l’honestedat informativa. Té com a finalitat vetllar pel compliment de la normativa dels mitjans audiovisuals, tant públics com privats.

El CAC respon a les consultes realitzades i d’acord amb les seves competències: impulsa l’exercici de l’autoregulació, i si s’escau, exerceix la seva potestat sancionadora. També pot disposar el cessament o la rectificació de publicacions il·lícites o prohibides.

Els usuaris poden presentar les seves queixes, opinions o suggeriments al CAC per telèfon (901 100 321), per Internet a través d’un formulari (http://www.cac.cat/web/oda/formulari.jsp?MzA%3D&MQ%3D%3D&), per correu electrònic (audiovisual@gencat.cat) o per dispositiu mòbil (App Mediakids).

 

  1. Eines de control parental

Com hem comentat Internet ens dóna accés a una quantitat d’informació inabastable d’altre forma. Gran part d’aquesta informació és molt valuosa, però altra és d’esbiaixada i/o inapropiada, com quan estimulen a participar amb jocs d’atzar amb diners o l’ús de drogues, inciten a tenir conductes de risc, com auto lesionar-se, o fomenta la violència o a cometre delictes.

Hi ha dispositius que instal·lats en l’ordinador, el telèfon mòbil o la tauleta del vostre fill o filla suposen un instrument de control parental sobre pàgines i continguts als quals l’infant  pot accedir.

La seguretat és el primer

Mantingueu els vostres infants fora de perill actuant amb el consum mediàtic i de la xarxa com ho faríeu en qualsevol altre entorn de la vida. Ensenyeu als infants les normes de seguretat digital.

Quines són aquestes normes:

  • El nen ha de conèixer que interactuar amb línia amb estranys pot ser perillós.
  1. No ha de revelar informació personal en línia
  2. No ha de compartir fotos privades en línia
  3. No ha de fer-se “amic”, “xatejar” o jugar a videojocs virtuals amb algú sense el permís dels pares
  • No ha de fer servir el telèfon o enviar missatges de text quan estan travessant el carrer
  • Reviseu les configuracions de seguretat de tots els llocs web amb els nens
  • Parleu sobre les seves preocupacions amb el seu nen.

 

Recordeu sempre que a l’hora d’establir límits, és preferible el pacte a la imposició.

Podeu trobar informació detallada sobre eines de control parenteral a la pàgina web del CAC. (http://www.sipbench.eu/index.cfm/lang.13/secid.9/secid2.0).

Dr.F.Codina Garcia

DUI. Marta Azuara

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s