Dietes: veritats i mentides

anorexiaMolts de vosaltres, amb l’inici de l’any, heu pensat començar una dieta per baixar els quilos de més d’aquestes festes. Un decàleg de mites sobre alimentació i imatge corporal per no caure en errors.

  1. Una bona dieta és menjar molta verdura i peix a la planxa.

Tots els aliments són necessaris per a una alimentació adequada, un excés d’alguns d’ells pot provocar deficiències de nutrients, si solament preneu peix, tindreu deficiències de  Vit B12, si hi ha un excés de fibra en la vostra dieta, per excés d’aliments vegetals,  podria haver-hi un dèficit en l’absorció de ferro entre altres micronutrients. La millor dieta ha de tenir de tots els grups d’aliments i en les seves quantitats justes sense abusar de cap d’ells.

  1. Si estàs prim, no tindràs problemes de salut.

El baix pes no és sinònim de bona salut, hi ha persones amb pes normal o fins i tot amb sobrepès sense problemes de salut. En canvi una primesa excessiva pot ser un signe de malaltia. Pes normal, alimentació adequada, variada i exercici, és la clau de la bona salut.

  1. Si tens corbes, estàs grossa.

La dona, des de l’inici dels temps, té un cos diferenciat de l’home. Això és a causa que els dipòsits grassos, necessaris per a algunes funcions corporals en moments puntuals de la nostra vida, es localitzen en diferents llocs com els malucs i els pits disminuint el perímetre de la cintura, en canvi el cos de l’home és completament recte.

El problema és la imatge que ens vénen de les models amb siluetes quadrades, això de vegades és a causa de la primesa extrema però també en altres ocasions, encara que són les menys, és a causa de les característiques personals de la do

Una dona amb corbes, és una dona normal. S’ha de tenir una especial consciència durant l’adolescència.

  1. Com menys menges, t’aprimes abans. Saltar-se els àpats.

Saltar-se els menjars augmenta la sensació de gana i l’ansietat, per la qual cosa augmenta el risc de “picar” entre hores. Posteriorment, en el proper àpat menjareu més del necessari perquè tindreu més gana. A més, el cos quan manté un dejuni de forma perllongada quan té nutrients, guarda reserva per utilitzar-la després per la qual cosa no aconseguireu gens.

  1. Totes les dietes tenen efecte rebot.

Una vegada acabada la dieta, moltes persones tornen als hàbits que tenien abans de començar la dieta els quals els havien portat al sobrepès, si pel contrari seguíssiu alimentant-vos  d’una forma sana i equilibrada com havíeu après durant la dieta, no us tornareu a engreixar de nou. El truc és menjar sa, cuidar-se, no cometre excessos i practicar exercici. Així aconseguireu estabilitzar-vos en el vostre pes ideal.

  1. El pa engreixa.

El pa pertany al grup d’aliments anomenat hidrats de carboni (pa, pasta, arròs, pasta, patata, cereals i llegums). Per la qual cosa, a igual pes, conté les mateixes calories que l’arròs. Segurament aquesta creença ve de la mà de  què en la majoria de les dietes es redueix la quantitat de pa o  bé s’intercanvia per altres aliments del mateix grup que la resta dels farinacis i així podeu arribar a la creença de què s’elimina o no és bo.

  1. Per aprimar-se més, no s’ha de beure aigua amb el menjar

L’aigua és un nutrient que ens aporta 0 calories, sigui abans durant o després dels menjars. Cal beure aigua al llarg del dia, des del matí fins a l’hora de ficar-se al llit. Aquesta falsa creença  va unida a la que aconsellava prendre dos gots d’aigua abans de menjars, per aquesta raó la persona sentia més sacietat quan està menjant, ja que té l’estómac ple d’aigua i potser ingereix menys aliments, el que podria portar a un descens de les calories.

  1. Suar molt fa perdre pes.

Suar és un mecanisme de refrigeració del cos per mantenir una temperatura estable. Quan sueu perdeu aigua, no grassa, per tant, suar no produeix una pèrdua de greix. La quantitat d’aigua que perdeu durant l’exercici s’ha de recuperar ràpidament si aquesta és excessiva per mantenir perfectament l’equilibri i no deshidratar-vos o sentir-vos malament.

  1. Els cereals integrals engreixen menys

Els cereals integrals, tenen gairebé les mateixes calories que els cereals refinats. La diferència entre els integrals i els refinats, és que els primers  conserven la closca i això fa que mantinguin  més quantitat de fibra, vitamines i minerals, produint un efecte saciant major per la seva quantitat de fibra. També ajuden a reduir l’absorció de sucres i grasses, per la qual cosa, d’una banda poden reduir l’apetit i per un altre ajuden a aprimar.

  1. Prenc productes light per  què en  puc prendre més.

Un aliment “light” no és sinònim de producte aprimant; encara que la seva aportació calòrica és inferior als aliments convencionals inclouen calories, contenen en mitjana 30% menys calories, grasses, sodi i sucres que els normals, no heu d’abusar dels perquè si mengeu més quantitat que del mateix producte no light, no aconseguireu res.

Per altra part, cal tenir en  compte que  la gran majoria dels aliments light, contenen aspartam, un edulcorant no calòric l’ús del qual no és recomanable, sobretot si es pren en excés.

 

Marta Azuara

DUI Pediatria

ABS Malgrat-Palafolls

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s