Mare vull ser vegetarià? .Joves i dietes

veganovegetarianoEn els últims anys hi ha un augment de joves que canvien l’alimentació que han portat fins ara, combinant tots els aliments sense preocupar-se de quin era el seu origen, per una dieta vegana o  vegetariana.

Hi ha diferències entre una i una altra elecció, tractarem les diferències entre la dieta vegana i la vegetariana, quals són les bases d’aquestes i si pot sofrir algunes mancances.

Les persones que segueixen una dieta vegana no consumeixen cap producte d’origen animal, no importa la forma. La dieta vegana és molt rígida i dura. Per a molta gent, la dieta vegana, no sembla alguna cosa molt possible. Els vegans s’alimenten d’una gran quantitat de cereals, fruites, verdures i llegums. Tots els menjars vegans són baixos en greix i contenen poc o cap colesterol, a més, són rics en fibra.

Els vegans trien menjars que són únicament d’origen vegetal, que els proporcioni gairebé tots els nutrients que necessiten sense necessitat d’utilitzar absolutament cap producte animal. La combinació adequada dels diferents aliments és essencial per a un bon manteniment de la salut. La lliçó número 1 d’una dieta vegana, els menjars no han de tenir bon gust per ser bons per la nostra salut.

Els vegetarians porten una dieta basada en els productes d’origen vegetal, amb o sense el consum de productes làctics i ous, però sense menjar carn de cap tipus. Dins de les persones que segueixen una dieta vegetariana hi ha diferents tipus:

Hi ha persones que segueixen una dieta peixcariana, que són aquells que eviten menjar qualsevol tipus de carn amb l’excepció del peix.

Una altra dieta seria la que segueixen els vegetarians flexitarians, que són aquelles persones que porten principalment una dieta vegetariana, però de vegades mengen carn de qualsevol tipus. També estan els semi-vegetarians, que a més dels productes vegetals també poden menjar una mica de carn, cada cert temps, però aquesta sol ser només de pollastre o peix.

A més dels tres tipus de vegetarians, també estan els lacto-ovo-vegetarians, els lacto-vegetarians, els ovo-vegetarians que combinen la ingesta de productes d’origen vegetal amb llet i els seus derivats i els ous i finalment els macrobiòtics, aquestes persones  segueixen dietes no estrictament vegetarianes , però són majoritàriament compostes de cereals, llegums i verdures. Poden incloure alguns productes d’origen animal,  respectant la combinació d’aliments yin i yang.

Amb aquesta informació, creieu que un nen pot fer una dieta vegana? I vegetariana?

Alguns tristos exemples:

Fa uns anys va haver una polèmica en França per un judici a uns pares vegetarians estrictes. La Fiscalia acusava a Joel i Segine Moaligou, d’haver propiciat la mort de la seva filla d’11 mesos per negar-li els nutrients que necessitava. El  nadó va patir un dèficit alimentari, que va contribuir a un fatal desenllaç. Finalment, van ser condemnats a cinc anys de presó.

Recentment, una dieta vegetariana també va acabar en judici a Milà, com a causa de possible  desnutrició infantil. El nen va ser hospitalitzat en condició estable, encara que greu. L’ infant amb més d’un any, pesava com un nadó de tres mesos i tenia uns nivells de calci en la sang en el límit de la supervivència. Els resultats dels exàmens clínics, a més de la malaltia cardíaca que ja patia, van ser tan alarmants que van empènyer al Fiscal a demanar una hospitalització forçada. Estava alimentat amb una dieta vegetariana molt estricta i sense addicions de cap tipus.

No tinc coneixement de cap nen en una situació tant greu a Catalunya, però si d’algun cas amb un retard irreversible del desenvolupament com a conseqüència d’una dieta amb un dèficit de nutrients.

El servei de Salut Preventiva de Canadà va crear un Grup de Treball que amb les proves que disposava establia les següents recomanacions en referència a les dietes vegetarianes.

 

  • Una dieta vegetariana o lacto-ovo-vegetariana ben equilibrada potser una opció acceptable per satisfer les necessitats de creixement i desenvolupament dels nens i joves.
  • Per cobrir els requeriments d’energia en vegetarians estrictes, s’ha d’assegurar d’ una ingesta d’aliments amb alta densitat d’energia per assegurar un creixement adequat.
  • S’ha d’augmentar les aportacions de proteïnes vegetals en els vegetarians per compensar el menor “aprofitament” de la proteïna vegetal.
  • Les necessitats de ferro dels ovo-lacto-vegetarians i vegans són més grans que en els omnívors, s’han d’aportar aliments enriquits amb ferro i potser si és necessari, depenent de l’edat, també l’administració de suplements de ferro.
  • La ingesta de calci en vegans no assegura les quantitats recomanades, per la qual cosa cal facilitar aliments fortificats, suplements farmacològics i fer una monitorització estricta del calci.
  • Les dietes vegetarianes estrictes han de contenir aliments amb el precursor dels àcids grassos essencials, l’àcid linolènic, es pot trobar al oli de girasol, sèsam, soia, fruits secs, nous, avocat,…
  • Les recomanacions per a la vitamina D són iguals a tots els nadons a Catalunya. Els nens i adolescents que consumeixen menys de 500 ml de productes làctics fortificats amb vitamina D al dia, han de prendre suplements farmacològics de 400 UI per dia.
  • Les dietes vegetarians estrictes solen aportar un excés de fibra, aquesta s’ha de limitar per evitar la dilució de calories i la interferència amb l’absorció de minerals i nutrients essencials.
  • Les dones embarassades, estrictament vegetarianes, han de assegurar-se una aportació suficient de vitamina B12, vitamina D, ferro, àcid fòlic, àcid linolènic i calci o satisfer les seves necessitats utilitzant suplements. Els nadons alletats de mares vegetarianes han de prendre aliments fortificats amb zinc després dels set mesos de l’edat.
  • Nadons, nens i adolescents que segueixen una dieta vegetariana s’han d’assegurar de consumir suficients aliments fortificats amb vitamina B12 o prendre suplements diaris.
  • Els adolescents i els atletes amb hàbits vegetarians han de ser controlats acuradament per assegurar que consumeixen els nutrients essencials i detectar un dèficit de creixement.
  • Els nens que són estrictament vegetarians, han de ser remesos a un dietista per avaluació i assessorament, han de seguir un control acurat del seu creixement i desenvolupament.

 

La meva recomanació personal, coincident amb la de la Societat Europea de Gastroentelogia Hepatologia i Nutrició Pediàtrica, és que els nens menors de 2 anys no han de rebre dietes vegetarianes estrictes perquè en aquesta fase del creixement i del desenvolupament dels infants, una insuficient aportació d’energia o carències nutricionals de vitamines (especialment de grup B) o de proteïnes animals i minerals (ferro, zinc, calci) poden produir malnutrició, raquitisme, anèmia i retard del creixement i del desenvolupament psicomotor en els lactants.

Els pares de nens més grans que volen alimentar als seus fills amb una dieta vegetariana o són els nens adolescents els que volen canviar la seva alimentació, han de consultar a un especialista en nutrició per elaborar una dieta completa i ben equilibrada, amb els suplements, si fossin necessaris i fer un seguiment del creixement i desenvolupament.

 

Marta Azuara

DUI Pediatria

ABS Malgrat-Palafolls

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s