El nou curs escolar. El rendiment escolar des de la visió de salut.

 

vuelta al coleEl nou calendari, publicat pel Departament d’Ensenyament, estableix que el curs 2016 – 2017 començarà el dilluns 12 de setembre tant a l’educació primària com a secundària i post obligatoris, excepte els cicles formatius de grau superior, escoles oficials d’idiomes i formació d’adults, que podran començar el curs fins al dia 19 de setembre.

Des d’ara mateix és necessari començar a modificar les rutines dels infants perquè l’inici del curs no sigui un canvi massa sobtat des dels horaris del període de vacances, molt més relaxats, que durant el curs escolar. Podeu trobar alguns consells de com passar de l’horari d’estiu a l’horari escolar en el nostre blog (https://csmspediatria.wordpress.com/2015/08/26/com-passar-de-lhorari-destiu-a-lhorari-escolar/)

És el moment de començar a posar en marxa les mesures que cal prendre perquè el curs escolar sigui reeixit i els infants obtinguin un bon rendiment escolar. Un infant amb bon rendiment escolar és aquell que és capaç d’assolir els objectius curriculars d’acord amb la seva edat, amb una bona adaptació amb el grup de la classe i l’escola. Alguns infants que presenten un mal rendiment escolar de forma repetida poden concloure en un fracàs escolar, que condueix a la repetició de cursos i encara pitjor a l’abandonament escolar.

Quines són les causes més freqüents del mal rendiment escolar?

  1. Dèficit cognitiu o de la capacitat intel·lectual: hi ha un ampli ventall en les capacitats intel·lectuals dels nens i les nenes. Els que tenen pitjors capacitats intel·lectual tenen major possibilitat de presentar fracàs escolar, tot i que també alguns nens superdotats poden trobar a l’escola una monotonia i rutina que provoqui el seu desinterès. Les capacitats de les persones són dispars i alguns que presenten dificultat en l’aprenentatge, per exemple de matèries científiques, tenen bones qualitats artístiques o musicals. Aquesta és la causa més freqüent de fracàs escolar.
  1. Trastorns específics de l’aprenentatge: són un conjunt d’alteracions que dificulten el rendiment escolar dels infants. La dislèxia, el trastorn de l’aprenentatge més freqüent, és una dificultat a l’hora d’aprendre a llegir que presenten alguns infants que per altra banda té una intel·ligència, motivació i escolarització adequades. Fins a un de cada deu infants pateix dislèxia, segons alguns estudis. La discalculia fa referència a la incapacitat específica per realitzar operacions matemàtiques o aritmètiques. La disgrafia és un trastorn específic per assolir l’escriptura. En propers posts explicarem i podreu aprendre amb més detall aquests trastorns.
  1. Dèficit d’atenció: els infants amb trastorn per dèficit d’atenció amb… o sense hiperactivitat (TDAH) tenen dificultats per mantenir una atenció sostinguda. Es caracteritzen per la gran facilitat per a posar atenció́ a molts estímuls de forma ràpida i intermitent sense fixar l’atenció a cap d’ells en concret. Els pacients amb TDAH no tenen dèficit cognitiu i amb l’atenció familiar, sanitària i escolar adequada haurien d’aconseguir els objectius escolar que els pertoquen.
  1. Problemes psicològics o socials. Els nois amb problemes de l’estat d’ànim com baixa estima, preocupacions, depressió, pors, problemes econòmics o canvis en la vida (separació dels pares, canvis de població o d’escola…) tenen major possibilitat de presentar un mal rendiment escolar.
  1. Supervisió familiar: l’interès dels pares pel rendiment escolar és un estímul fonamental per assolir els objectius escolars. Una actitud de desinterès o escassa implicació pot conduir a un mal rendiment escolar. També el proteccionisme excessiu sobre l’infant facilita el retard escolar, perquè impedeix que el nen es responsabilitzi de les seves tasques que són fonamentals per aprendre a planificar-se i organitzar-se.
  1. Dèficit neurològic o sensorial: poques vegades una malaltia neurològica o sensorial (per exemple la falta de visió o sordesa) pot condicionar el seguiment de les explicacions del professor en classe.

Què es pot fer per superar el retard escolar?

El retard escolar pot superar-se actuant sobre els possibles factors i amb la implicació de tots els “actors” que intervenen en el total desenvolupament del nen:

 

  1. Família: la família s’ha de coordinar amb l’escola i comprometre’s a acudir al centre per mantenir entrevistes amb els professors dels seus fills. Si existeixen, es pot utilitzar la pàgina web del centre per comunicar-se amb el professorat. La família ha de controlar els temps i les tasques escolars assegurant un lloc fix per a l’estudi (sense sorolls i sense distraccions com telèfon mòbil, ordinador, televisió…), garantint períodes de concentració i supervisant les tasques sense exercir el control absolut per què el nen ha d’aprendre a ser responsable de les seves tasques.
  2. Nens/nenes: han de saber que tenen la responsabilitat d’aprendre i formar-se. Una adequada autoestima i unes bones relacions amb els companys, companyes i amb el professorat són necessàries per mantenir activa una bona disposició per a l’estudi. Els alumnes han de ser conscients de les seves possibilitats i han de ser avaluats pel seu esforç̧ i pels objectius curriculars.
  3. Professorat: el professorat ha de donar la veu d’alarma a la família davant els primers símptomes de retard o falta d’adequació al context escolar. Un nen al qui cal sancionar contínuament, cridar-li l’atenció a cada moment, que no porta els deures fets, o que no comprèn els continguts de classe és candidat a un possible retard, que de no ser detectat a temps o de no implicar-se cadascun dels factors esmentats, pot desencadenar en el fracàs escolar.
  4. Professionals sanitaris: als sanitaris li correspon diagnosticat i tractar precoçment tots els problemes de salut (Malalties neurològiques, trastorns específic de l’aprenentatge, TDAH, problemes d’audició o visió…) i mantenir una relació permanent amb les famílies i l’escola.

 

Bon inici de curs!

 

Dr. F. Codina Garcia

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s