Carn blanca o carn vermella? Algunes diferències.

Totes les carns, tant les vermelles com les blanques, contenen proteïnes d’alt valor biològic, així com una varietat de vitamines, especialment  les vitamines del grup B i minerals.

osito carneQuina és la composició nutricional de les carns?

  • Proteïnes: entorn d’un 20%. Les proteïnes són indispensables per a les defenses, el creixement i la regeneració dels teixits.
  • Greix: la major part d’aquest greix és saturada. Representa entre un 10 i un 20% de la carn depenen del tipus de carn.
  • Vitamines: destaquen les vitamines del grup B, especialment la vitamina B12.
  • Minerals: destaquen minerals com el zinc, seleni, iode i fòsfor.
  • Aigua: tenint en compte que el greix representa entre un 10 i un 20% de la carn, la resta és aigua.
  • Calories: dependrà de la seva cocció. Per exemple, si la carn és fregida o arrebossada, aportarà entorn d’unes 220 calories per cada 100 grams.

El consum moderat de carns ens ajuda a mantenir un bon estat de salut, créixer i desenvolupar-nos adequadament, així com a la prevenció de malalties com l’anèmia i la desnutrició.

Quines són les diferències entre la carn vermella i la carn blanca?

Les carns vermelles són:

  • Carn de cavall, de boví (vedella), especialment el boví major com la vaca, el bou i el toro.
  • De caça, com la llebre, la perdiu, el colomí, el faisà i la guatlla.
  • El be, depenent de l’edat de l’animal, la seva alimentació…
  • Rellom de porc.

Les carns blanques són:

  • Pollastre, gall dindi o conill.
  • Llom de porc
  • Be de llet o xai jove

Les carns vermelles concentren més ferro que la carn blanca, aquest ferro, ferro hemo, és fàcil d’absorbir pel nostre organisme, a diferència del que es troba en alguns aliments d’origen vegetal, com els llegums. Les carns de caça, i especialment el colomí, són  les que concentren major contingut en ferro, fins a 20 mil·ligrams per cada 100 grams. Les carns blanques, en canvi, contenen entre 1 i 1,5 mil·ligrams per cada 100 grams.

El greix és un altre aspecte que diferencia les carns blanques de les vermelles i és que aquestes últimes tenen més grassa , especialment, més grassa saturada, per la qual cosa augmenta el seu valor calòric.

Quina quantitat de carn hem de prendre setmanalment?

Per a nens adolescents i persones adultes s’aconsella 2 -3 racions de carn blanca a la setmana i una ració de carn vermella.

En els nens, si bé les necessitats de proteïnes són molt altes en els primers mesos de vida, aquestes aniran disminuint a la qual va augmentant la seva edat del nen, un nen de 4-5 anys necessita una aportació proteica 0,5 vegades major que l’adult, però pensem que no és la carn l’única font d’aportació de proteïnes, els ous, els làctics, el peix, els llegums ens van aportar la quantitat de proteïnes necessàries per al seu bon desenvolupament i creixement.

 

Bon profit!

Marta Azuara

DUI Pediatria .ABS Malgrat- Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s