Avui m’han parlat del tabac durant la revisió del meu fill, m’agradaria deixar de fumar…..

tabacoEl fum del tabac conté més de 4.000 substàncies químiques en forma de gas i partícules, moltes d’elles tòxiques i algunes carcinògenes. És una barreja del fum exhalat pel fumador (corrent principal) i el fum procedent de la combustió de la cigarreta (corrent secundària). Gran part del fum ambiental del tabac (més del 70%) està produït per la combustió de la cigarreta que conté, fins i tot, alguns d’aquests tòxics i substàncies cancerígenes en concentracions més elevades.

El fum del tabac impregna el medi ambient (roba, cabell, tapisseria,cortines, etc.) i, tot i haver apagat la cigarreta, els tòxics que conté persisteixen en l’atmosfera: és l’anomenat fum de tercera mà.

L’exposició ambiental (tabaquisme passiu) en el cas dels infants és especialment preocupant, ja que depenen de la voluntat dels adults i solen passar molt temps en el seu domicili. A més tenen una freqüència respiratòria més alta que un adult i, per tant, absorbeixen més quantitat de compostos químics del fum del tabac per quilogram de pes i una immaduresa immunitària pròpia de la infància, que els fa més sensibles als efectes del fum del tabac*. Podeu consultar-lo Infancia sense fum

 

tabaco 1A finals del 2015,  l’ Oficina Regional europea de l’ Organización Mundial de la Salut (OMS) va proposa als seus estats  membres impulsar lleis per  protegir del fum del  tabac als nens a l’escola, a la llar i al cotxe. Al regne unit, el mes d’octubre passat, va entrar en vigor una llei que prohibeix fumar dintre del cotxe  en presència de  menors.

Generalment els progenitors coneixen els riscos del fum del tabac per a la salut i això genera uns sentiments ambivalents. No és fàcil alliberar-se del tabac ja que fumar  passa a formar part de la vida i de la forma de relacionar-se amb l’entorn del fumador. Deixar de fumar pot ser difícil i implica un esforç, però no és impossible.

Malgrat que no hi ha cap fórmula miraculosa per aconseguir-ho, us donem algunes claus que us poden ajudar.

Els  4 passos**

  1. Decideix-te:

Hi ha moltes raons per alliberar-se del tabac, des de millorar la teva salut, la dels que t’envolten, l’aspecte de la pell, donar exemple als fills…fins a raons econòmiques.

És important que reflexionis un moment sobre el que et proporciona el tabac, els motius pels quals fumes i sobre què penses guanyar deixant de fumar, és a dir, sobre les raons per les quals vols deixar de fumar i que ho anotis tot. Han de ser motius personals, és a dir, que tinguin sentit per a tu. Has de tenir aquesta llista a mà (penjada en algun lloc visible, etc.). Això t’ajudarà en la teva decisió i també, més endavant, et servirà per mantenir-te sense fumar. Reflexiona sobre les teves raons que fan que continuïs fumant. Valora també els beneficis que vols aconseguir deixant de fumar.  És normal que tinguis pors i dubtes, i que pensis que és difícil aconseguir-ho. Potser penses que no tens força de voluntat, que ara no és el moment adequat de deixar el tabac .

Deixar de fumar és difícil però no impossible.

Si altres persones ho han aconseguit, tu també pots aconseguir-ho!

Si les teves raons per deixar de fumar pesen més que les raons per continuar fumant, anima’t i prepara’t per deixar-ho! No coneixem ningú que s’hagi penedit d’haver deixat de fumar i, en canvi, sí que hi ha moltes persones que s’han penedit de no haver-ho fet a temps. Ni res ni ningú no pot fer-ho per tu. Pensa en tot el que guanyaràs quan deixis el tabac.

  1. Prepara’t

Fixa’t una data, si és possible, durant les properes quatre setmanes. A aquesta data l’anomenarem Dia D, el teu primer dia sense fumar. Procura que sigui un dia en què fer-ho sigui més fàcil per a tu perquè o bé estàs més relaxat (en cap de setmana, durant les vacances) o bé estàs més distret (en un dia laborable, etc.). Comunica la teva decisió a la teva parella, als amics i/o a les persones que t’envolten, i considera aquest Dia D com a inajornable. Mentre et prepares per deixar de fumar, amb la intenció que siguis més conscient de les situacions en què fumes i per tal d’ajudar-te a aconseguir que fumar deixi de ser una conducta automatitzada, t’aconsellem que facis una sèrie d’exercicis. En el pas anterior has pogut comprovar que, en moltes ocasions, fumes de forma automàtica, sense necessitat; i que, en altres, el fet de fumar està associat a situacions o actes quotidians.

  1. Deixa de fumar: el dia D

tabaco 2Deixar de fumar requereix iniciar un procés en el que has d’aprendre a realitzar activitats quotidianes sense el tabac, és un procés en el qual has de desfer el camí que has recorregut fins ara, es pot dir que hauràs d’aprendre a “desaprendre”.

 Avui és el Dia D! Concentra’t en la idea següent: «AVUI NO FUMARÉ». I evita pensar que mai més no tornaràs a fumar. Preocupa’t només del dia d’avui!

Durant el primer període, el teu estat nerviós i la tensió per qualsevol cosa pot ser que augmentin. Això es produeix per la manca de nicotina. Necessitaràs l’ajuda i el suport dels teus amics i la família. A moltes persones els hi ha ajudat evitar les situacions en què habitualment fumaven i llençar els objectes relacionats amb el tabac. La falta de nicotina (síndrome d’abstinència nicotínica) pot produir diverses molèsties que poden durar alguns dies i, fins i tot, setmanes, segons cada persona, i que també poden tenir una forma diferent. Si  resulten difícils de superar, hi ha medicaments d’eficàcia demostrada que et poden ajudar. Hi ha alguns medicaments que no necessiten prescripció mèdica (teràpia substitutiva de la nicotina en forma de pegats, xiclets o comprimits) i n’hi ha que sí que en necessiten (vareniclina i bupropió). Per a més informació, consulta algun professional sanitari (de medicina o d’infermeria del teu centre de salut, de les oficines de farmàcia o bé truca al telèfon 061 del CatSalut Respon).

  1. Mantén-t’hi

Mantenir-se sense fumar és una de les coses més importants que pots fer per la teva salut. Has de saber que en deixar de fumar es sol produir un petit augment de pes de tres o quatre quilograms. Seguir alguns consells bàsics d’alimentació saludable i alguns consells sobre exercici físic et pot ajudar a evitar o limitar aquest increment de pes.

Pot ser que en algun moment busquis excuses per tornar a fumar. Anticipar-te a aquests pensaments et pot ajudar a prevenir una recaiguda

On et podem ajudar a deixar de fumar?

  • Pots demanar visita al teu centre de salut. Segons com funcioni el centre, en alguns casos pots programar una visita amb el teu metge/essa o infermer/a i, en cas que en el centre hi hagi consulta específica de tabac, pots programar-ne una perquè t’atenguin aquí. L’equip de pediatria del teu fill també et pot orientar i fins i tot, ajudar-te a deixar de fumar*.
  • Pots demanar informació a les oficines de farmàcia. Fins i tot, en algunes, hi pots demanar ajuda i assessorament per deixar de fumar: xarxa de farmàcies sense fum.
  • També pots contactar amb CatSalut Respon, telèfon des d’on et poden resoldre dubtes i donar-te consell i assessorament personalitzat.(telèfon 061)
  • Pots contactar amb tabaquisme.cat, per obtenir ajuda per deixar de fumar o fer consultes online, no presencials, des del seu web.
  • Si estàs en actiu, pregunta en la teva empresa si el servei de prevenció de riscos laborals t’hi pot ajudar.
  • Si ingresses en un centre hospitalari, pots obtenir ajuda per deixar de fumar durant l’estada: xarxa catalana d’hospitals sense fum.

 

 

 

Marta Chuecos

Adjunta infermeria ABS LLoret- Tosssa

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Referent de la xarxa d’atenció primària sense fum

*Programa Atenció Primària Sense Fum (PAPSF)*. Iniciativa promoguda des del 2002 per: la CAMFiC, l’ACI, l’AIFICC i l’ASPCAT per tal de facilitar la disminució de la prevalença de l’hàbit tabàquic en els professionals que hi treballen i en la població en general.

* Guia per a professionals programa infància sense fum. ASPCAT, Generalitat de Catalunya

**Guia d’ajuda per deixar de fumar editada pel Programa Atenció Primària Sense Fum (PAPSF)*. Disponible a la web: www.papsf.cat

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s