El fenomen del bullying o assetjament copa darrerament els mitjans de comunicació i és quelcom on tots podem posar-hi el nostre gra de sorra i ser conscients de quin és el problema, què el provoca, qui hi està implicat i com podem prevenir-lo.
Què no és el bullying?
No ho és el vandalisme, la indisciplina, la disruptivitat i els conflictes interpersonals (baralles, discussions que enfronten entre iguals, puntuals o no, amb equilibri de poder).
Per parlar d’ ASSETJAMENT ESCOLAR O BULLYING cal complir tres premisses:
- Comportament agressiu i no desitjat entre nens en edat escolar que involucra un desequilibri de poder real o percebut.
- El comportament es repeteix o tendeix a repetir-se amb el temps.
- Desig exprés de ferir, amenaçar o espantar per part d’un alumne a un altre, intencionalitat.
Són conductes violentes, intimidadores o denigradores que fins hi tot preses aïlladament semblen poc importants o intranscendents, però amb la repetició continuada en el temps poden arribar a ser extremadament doloroses i lesives per a qui les pateix.
http://www.santacolomadecervello.cat/NOTICIES/2015/pdf/marc/Assetjament%20escolar.pdf
Un fet puntual no és assetjament, però una intimidació que es repeteix cada dia en les relacions interpersonals pot ser-ho.
Quins són els protagonistes del assetjament ?
- Víctima
- Agressor
- Seguidors
- Partidaris
- Espectadors pretesament neutrals
- Possible defensar i/o defensor
L’assetjament necessita públic. Quan no hi ha audiència, l’assetjament s’acaba.
Quines són les conseqüències d’aquest assetjament pels participants?
Per a la víctima
- Trastorn d’estrès post traumàtic
- Reexperimentació del trauma: angoixes, ansietat, plor, baixa autoestima, tristesa, símptomes depressius, intents de suïcidi,..
- Hipervigilància. Atribucions esbiaixades al successos de l’entorn
- Conductes d’evitació
Per a l’agressor
- Cronificar la violència com a forma legítima de resoldre conflictes. Acabar amb actes delictius importants
- Assimilar com a creença que la violència és una forma de resoldre conflictes i legitimitzar el poder, el lideratge i la submissió
- Sentir-se atrapat, ningú el pot parar
Per a l’espectador
- Insensibilitzar-se davant la injustícia i assumir la normalitat dels fets.
- Vergonya i sentiment de culpa
Què podeu fer si penseu que el vostre fill/a ha patit o està patint maltractament?
- Animeu-lo a parlar
- Reaccioneu amb calma, eviteu culpabilitzar ni dir-li que s’hi torni ni que això no te importància.
- Avalueu la importància de la situació
- No busqueu solucionar el problema sols ni encarar-vos amb l’agressor. És l’escola qui ha de prendre la responsabilitat de contactar amb l’agressor i els seus pares
- Pregunteu-li al vostre fill si ho vol explicar ell al tutor o vol que ho feu els pares. Pregunteu-li si vol que es preservi l’anonimat per part de l’escola
Què podeu fer si penseu que el vostre fill/a és un assetjador?
- Condemneu els fets però no a la persona
- Digueu-li que saps que pot millorar i canviar
- Establiu conseqüències lògiques i raonables si l’assetjament continua
- Ajudeu-lo a posar-se al lloc dels altres
RECORDEU:
- El maltractament no és una broma. Ningú no es mereix ser maltractat
- Si sabem de persones que pateixen assetjament , delatar-les o “xivar-se” és ser intel·ligent, honest i responsable
- La víctima necessita ajuda, però també els nens i nenes que agredeixen
Què podeu fer per prevenir-lo?
Tingueu especial cura de l’autoestima dels nostres fills potenciant en ells els sentiments: SÓC ÚNIC I VALUÓS / SÓC CAPAÇ.
L’autoestima al sentiment de valoració positiva o negativa cap a un/a mateix/a. És la confiança en la nostra capacitat de pensar, d’afrontar els reptes de la vida, a ser feliços, a sentir-nos respectables, dignes i actuar d’acord amb els nostres principis morals i a gaudir del fruit dels nostre esforç. Branden (1995)
Totes les persones tenim el DEURE de tractar bé els altres.
Totes les persones tenim DRET a ser ben tractades. Tinc DRET a ser ben tractat / ben tractada.
VIDEOS recomanats
Balablock ( a partir de 6 anys)
Android: Rock, Paper, Scissors (a partir de 4 anys)
El sandwich (a partir de 7 anys)
Bullying ( a partir de 7 anys)
Bullydance ( a partir de 8 anys)
PEL.LÍCULES recomanades per tractar el tema a casa
- Cobardes +12
- Un puente a Terrabithia +5
- Cadena de favores +10
- La Història interminable +8
- Dumbo
- Monstruos S.A.
LLIBRES recomanats
- ELS NOMS ROBATS, Josep Anton Tassies, Editorial Cruïlla. Conte il·lustrat
- BACH, E I DARDER, P (2004) Des-educa’t . Edicions 62: Barcelona
- BACH, E I FORÉS, A LA ASSERTIVITAT , para genteextraordinaria. Plataforma editorial
- BOGLARKA HADINGER, (2007) Encoratjar a viure, Fundació Universitària Martí l’Humà /
Aprender a vivir. Editorial Oniro
- ROJAS MARCOS, L (2007) La autoestima. Editorial Espasa-Calpe
BIBLIOGRAFIA
- UNITAT DE SUPORT A LA CONVIVÈNCIA, USCE
http://www.xtec.cat/web/centres/convivencia/recursos/resconflictes/conflictesgreus/usce
http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/arxius/assetjament_escolar.pdf
- Tractem-nos bé _ Guia per els alumnes de Primària, Secundària, famílies
http://www.xtec.cat/~jcollell/06Guies.htm
- Programa KIVA
http://www.kivaprogram.net/assets/files/Spanish%20KiVa%20Parents%20Guide.pdf
- STOPBULLYING
http://espanol.stopbullying.gov/index.html
- Helena Tolosa Costa
Formació i Assessorament Familiar i Personal
Arts escèniques i cant
http://www.mhelenatolosa.com
http://www.mhelenalespersonalitats.com
https://www.facebook.com/mhelena.tolosacosta
Its like you read my thoughts! You appear to understand so much approximately this, like you wrote the ebook in it or something. I feel that you just can do with a few percent to force the message home a bit, however other than that, that is magnificent blog. An excellent read. I will definitely be back.
Gràcies pel teu comentari. Seguim treballem.