BULLYING. Què és i què podem fer per evitar-ho

osset_assegut_esquena El fenomen del bullying o assetjament copa darrerament els mitjans de comunicació i és quelcom  on tots podem posar-hi el nostre gra de sorra i ser conscients de quin és el problema, què el provoca, qui hi està implicat i com podem prevenir-lo.

Què no és el bullying?

No ho és el  vandalisme, la indisciplina, la disruptivitat i els conflictes interpersonals (baralles, discussions  que  enfronten entre iguals, puntuals o no, amb equilibri de poder).

Per parlar d’ ASSETJAMENT ESCOLAR O BULLYING cal complir tres premisses:

  1. Comportament agressiu i no desitjat entre nens en edat escolar que involucra un desequilibri de poder real o percebut.
  2. El comportament es repeteix o tendeix a repetir-se amb el temps.
  3. Desig exprés de ferir, amenaçar o espantar per part d’un alumne a un altre, intencionalitat.

 

Són conductes violentes, intimidadores o  denigradores que fins hi tot  preses aïlladament semblen poc importants o intranscendents, però amb la repetició continuada en el temps poden arribar a ser extremadament doloroses i lesives per a qui les pateix.

Imagen2

http://www.santacolomadecervello.cat/NOTICIES/2015/pdf/marc/Assetjament%20escolar.pdf

Un fet puntual no és assetjament, però una intimidació que es repeteix cada dia en les relacions interpersonals pot ser-ho.

Quins són els protagonistes del assetjament ?

  • Víctima
  • Agressor
  • Seguidors
  • Partidaris
  • Espectadors pretesament neutrals
  • Possible defensar i/o defensor

L’assetjament necessita públic. Quan no hi ha audiència, l’assetjament s’acaba.

Quines són les conseqüències d’aquest assetjament pels participants?

Per a la víctima

  • Trastorn d’estrès post traumàtic
  • Reexperimentació del trauma: angoixes, ansietat, plor, baixa autoestima, tristesa, símptomes depressius, intents de suïcidi,..
  • Hipervigilància. Atribucions esbiaixades al successos de l’entorn
  • Conductes d’evitació

Per a l’agressor

  • Cronificar la violència com a forma legítima de resoldre conflictes. Acabar amb actes delictius importants
  • Assimilar com a creença que la violència és una forma de resoldre conflictes i legitimitzar el poder, el lideratge i la submissió
  • Sentir-se atrapat, ningú el pot parar

Per a l’espectador

  • Insensibilitzar-se davant la injustícia i assumir la normalitat  dels fets.
  • Vergonya i sentiment de culpa

Què podeu fer si penseu  que el vostre fill/a ha patit o està patint maltractament?

  • Animeu-lo a parlar
  • Reaccioneu amb calma, eviteu culpabilitzar ni dir-li que s’hi torni ni que això no te importància.
  • Avalueu la importància de la situació
  • No busqueu solucionar el problema sols ni encarar-vos amb l’agressor. És l’escola qui ha de prendre la responsabilitat de contactar amb l’agressor i els seus pares
  • Pregunteu-li al vostre fill si ho vol explicar ell al tutor o vol que ho feu els pares. Pregunteu-li si vol que es preservi l’anonimat per part de l’escola

Què podeu fer si penseu que el vostre fill/a és un assetjador?

  • Condemneu els fets però no a la persona
  • Digueu-li que saps que pot millorar i canviar
  • Establiu conseqüències lògiques i raonables si l’assetjament continua
  • Ajudeu-lo a posar-se al lloc dels altres

RECORDEU:

  • El maltractament no és una broma. Ningú no es mereix ser maltractat
  • Si sabem de persones que pateixen assetjament , delatar-les o “xivar-se” és ser intel·ligent, honest i responsable
  • La víctima necessita ajuda, però també els nens i nenes que agredeixen

Què podeu fer per prevenir-lo?

Tingueu especial cura de l’autoestima dels nostres fills potenciant en ells els sentiments:   SÓC ÚNIC I VALUÓS / SÓC CAPAÇ.

L’autoestima al sentiment de valoració positiva o negativa cap a un/a mateix/a. És  la confiança en la nostra capacitat de pensar, d’afrontar els reptes de la vida, a ser  feliços, a sentir-nos respectables, dignes i actuar d’acord amb els nostres principis morals i a gaudir del fruit dels nostre esforç. Branden (1995)

Totes les persones tenim el DEURE de tractar bé els altres.

Totes les persones tenim DRET a ser ben tractades. Tinc DRET a ser ben tractat / ben tractada.

 

VIDEOS recomanats

Balablock ( a partir de 6 anys)

Android: Rock, Paper, Scissors  (a partir de 4 anys)

El sandwich (a partir de 7 anys)

Bullying ( a partir de 7 anys)

Bullydance ( a partir de 8 anys)

 

PEL.LÍCULES recomanades per tractar el tema a casa

  • Cobardes +12
  • Un puente a Terrabithia +5
  • Cadena de favores +10
  • La Història interminable +8
  • Dumbo
  • Monstruos S.A.

LLIBRES recomanats

  • ELS NOMS ROBATS, Josep Anton Tassies, Editorial Cruïlla. Conte il·lustrat
  • BACH, E I DARDER, P (2004) Des-educa’t . Edicions 62: Barcelona
  • BACH, E I FORÉS, A LA ASSERTIVITAT , para genteextraordinaria. Plataforma editorial
  • BOGLARKA HADINGER, (2007) Encoratjar a viure, Fundació Universitària Martí l’Humà /

Aprender a vivir. Editorial Oniro

  • ROJAS MARCOS, L (2007) La autoestima. Editorial Espasa-Calpe

BIBLIOGRAFIA

  • UNITAT DE SUPORT A LA CONVIVÈNCIA, USCE

http://www.xtec.cat/web/centres/convivencia/recursos/resconflictes/conflictesgreus/usce

http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/arxius/assetjament_escolar.pdf

  • Tractem-nos bé _ Guia per els alumnes de Primària, Secundària,  famílies

http://www.xtec.cat/~jcollell/06Guies.htm

  • Programa KIVA

http://www.kivaprogram.net/assets/files/Spanish%20KiVa%20Parents%20Guide.pdf

http://www.kivaprogram.net/

  • STOPBULLYING

http://espanol.stopbullying.gov/index.html

 

 

  1. Helena Tolosa Costa
    Formació i Assessorament Familiar i Personal
    Arts escèniques i cant
    http://www.mhelenatolosa.com
    http://www.mhelenalespersonalitats.com
    https://www.facebook.com/mhelena.tolosacosta

2 pensaments sobre “BULLYING. Què és i què podem fer per evitar-ho

  1. Anònim

    Its like you read my thoughts! You appear to understand so much approximately this, like you wrote the ebook in it or something. I feel that you just can do with a few percent to force the message home a bit, however other than that, that is magnificent blog. An excellent read. I will definitely be back.

    Respon

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s