Educar en hàbits d’alimentació sana. Consells d’alimentació i activitat física

HABITOS SALUDABLES

Podeu fer moltes coses per ajudar als vostres fills a desenvolupar hàbits d’alimentació sana. Els pares són el model més important per a ells. Heu d’aconselguir que tinguin una alimentació variada, amb els nutrients que necessiten de cada grup d’aliments i que vulguin provar aliments nous i que els agradin.

 

Alguns consells per aconseguir-ho

  1. Eduqueu amb l’exemple. Si mengeu vegetals, fruites i cereals integrals en els àpats o com entrepans. Si ells ho veuen com una cosa bona, segur ho proven i ho mengen.
  2. Aneu junts a la compra. Anar junts al supermercat pot educar els vostres fills sobre els aliments i la nutrició. Aprofiteu per explicar d’on provenen els vegetals, les fruites, els cereals, els productes làctics i les proteïnes. Permeteu que ells prenguin decisions saludables.
  3. Sigueu creatius a la cuina. Utilitzeu motlles per galetes per donar els aliments en formes divertides i fàcils. Podeu posar a les receptes el nom d’ells si  han ajudat a preparar el menjar, com  l’ “amanida de Jan” o la “truita de Lídia”. Animeu els nens a inventar-se entrepans nous. Podeu preparar els vostres propis cereals d’esmorzar amb fruites seques i diferents tipus de cereals…
  4. Oferiu els mateixos aliments per a tots. Deixeu de “cuinar a la carta”, no prepareu diferents plats per complaure als nens. És més fàcil planejar els àpats familiars quan tots mengeu el mateix.
  5. Recompenseu amb atenció, no amb menjar. Demostreu l’amor amb abraçades i petons. Consoleu amb abraçades i converses. No oferiu dolços o llaminadures com recompensa. Eviteu que els vostres fills pensin que les postres o els dolços són millors que altres aliments. Si no es mengen el menjar, els nens no necessiten “altres coses”, com dolços o galetes, per reemplaçar-lo.
  6. Gaudiu a la taula amb la família. Parleu sobre temes divertits i feliços a l’hora de dinar. Apagueu el televisor. No parleu ni “xategeu” amb el telèfon mentre estigueu a taula. Intenteu que l’hora de dinar o sopar sigui un moment tranquil per compartir amb la família.
  7. Doneu un bon exemple d’alimentació. Proveu i oferiu aliments nous als nens. Descriviu el sabor, la textura i l’olor. Serviu un aliment nou amb algun altre que els agradi als teus fills. Oferiu els aliments nous al principi del menjar, quan els nens tenen més gana. Eviteu les discussions o forçar els fills a menjar.
  8. Eviteu el sedentarisme. Limiteu el temps que passen els nens davant d’una pantalla. No permeteu més de 2 hores al dia davant de la televisió o l’ordinador. Aixequeu-vos durant els talls de publicitat  per fer alguna d’activitat física, com ballar amb les cançons dels anuncis.
  9. Animeu-los a realitzar activitat física. Busqueu una activitat física divertida per a tota la família. Involucreu als fills en l’organització de les activitats a realitzar. Camineu, correu i jugueu amb els nens, en lloc de només observar. Doneu l’exemple sent físicament actiu.

Marta Azuara

Dui Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s