Regals de Nadal i Reis. La visió pediàtrica

Amb la eufòria de les festes, els pares i familiars es llancen a la compra de les joguines més populars,  les més publicitades a la televisió. La compra de joguines,  regals o qualsevol altre producte té una vessant ètica, econòmica i social, però també de salut.

osset_regals_blogEls pares no sempre compren les joguines apropiades per a l’edat dels seus fills, oblidant els advertiments per assegurar-se que són adients i segures pels seus infants.

L’Acadèmia Americana de Pediatria dóna els següents consells sobre la seguretat de les joguines:

Recomanacions en relació a les joguines

  1. Compreu sempre joguines apropiades a l’edat i les habilitats del nen/a. Seguiu les recomanacions del fabricant.
  2. Compreu les joguines a les botigues de confiança, i sempre que sigui possible que portin el segell de CE (indicatiu de que la joguina compleix les normatives europees de seguretat).
  3. Guardeu el tiquet de compra o la factura per si hi ha alguna reclamació.
  4. Munteu sempre les joguines seguint les indicacions del fabricant i guardeu-les en un lloc segur.
  5. Llenceu el més aviat possible tot l’embalatge. Eviteu que els nens juguin amb els plàstics (es podrien ofegar).
  6. Eviteu que els nens petits juguin amb globus. Si exploten retireu els trossos que hagin quedat el més ràpid possible.
  7. Fugiu de regalar joguines amb dards i fletxes per nens petits.
  8. Assegureu-vos que la mida de les peces que utilitzin els nens/es de menys de 36 mesos és major a 4,4 cm.
  9. Vigileu el nen/a quan estigui jugant.
  10. Ensenyeu el vostre nen/a guardar les joguines un cop acabi de jugar i fer-lo en un lloc segur (caixes, baüls, estanteries…). Evitarà accidents per ensopegades.
  11. Utilitzeu les mesures de seguretat que les joguines exigeixin (casc, protectors…).
  12. Reviseu periòdicament les joguines a la recerca de desperfectes (estelles, peces soltes, ulls desenganxats dels ninots, tapes de piles…).
  13. Netegeu les joguines amb certa freqüència.
  14. Vigileu els videojocs que utilitzen els vostres fills.
  15. Eviteu que els nens passin més de dues hores davant de pantalles. L’abús d’aquestes joguines afavoreix la obesitat, el sedentarisme, l’aïllament, la violència i el baix rendiment escolar.

Esther Egea

Mari Rios

Mireia Hernandez

DUIs Pediatria

Corporació de Salut de Maresme i la Selva

4 pensaments sobre “Regals de Nadal i Reis. La visió pediàtrica

  1. Xavi Gámez

    Sembla que l’enllaç està trencat. Adjunto la informació.

    – DE 0 A 2 ANYS:
    A l’hora de triar una joguina cal valorar la seva finalitat educativa, la seva capacitat d’influència en el desenvolupament de l’infant i la seva qualitat. Un nadó acabat de néixer tendeix a prestar més atenció a les persones que als objectes, i durant les primeres setmanes de vida es fixa més en la gent que està al seu voltant. En el primer any de vida, els colors del seu entorn també criden l’atenció i és molt sensible als estímuls musicals.

    – DE 2 A 5 ANYS:
    En aquesta etapa, els nens aprenen per imitació i repetició. Associen colors, formes geomètriques i sons. Les joguines adients en aquests anys són els balancins, joguines d’arrossegament i pilotes, que afavoreixen la coordinació motora i el domini de l’espai. Els articles musicals i les figures de peces que s’encaixen són també recomanables. Els jocs de construcció, com els puzles i cubs de plàstic o fusta amb peces grans estimulen la precisió en els moviments dels dits i la coordinació entre l’ull i la mà. Això afavorirà el futur aprenentatge
    de l’escriptura. De la seva banda, les construccions de colors forts desenvolupen la capacitat de concentració i coordinació.

    – DE 6 A 10 ANYS:
    L’activitat dels nens comença a ser gairebé frenètica. Entren en contacte amb activitats noves, com, per exemple, l’esport. De fet, la pràctica moderada d’esport en beneficia el desenvolupament físic i mental, ajuda a prevenir l’obesitat infantil i potencia valors com ara la disciplina, el treball en equip i la importància de l’esforç. En aquests primers passos esportius, els nens han de percebre l’esport com una activitat lúdica, i limitar-ne el component competitiu. A partir dels 7 anys, els especialistes en medicina esportiva aconsellen la pràctica de natació, ciclisme, handbol, futbol, bàsquet i patinatge, ja que no representen riscos per al creixement. Un tema a tenir en compte és que els nens han de provar diverses modalitats esportives, i no centrar-se solament en una especialitat. D’aquesta manera, seran capaços de triar la que més
    els agradi. D’altra banda, els jocs cooperatius -que no promouen l’eliminació de participants-,
    prioritzen valors com solidaritat, empatia, igualtat, etc

    JOGUINES SEGONS OBJECTIUS:

    – JOGUINES PER A CONSTRUIR: milloren la destresa i l’organització espacial.
    Les joguines per construir suposen un repte per a la destresa de les criatures i la seva capacitat d’organització espacial. A mesura que van construint amplien els seus recursos i augmenta l’exigència sobre ells mateixos. Per això, les joguines han de ser cada vegada més complexes i elaborades. Han de plantejar reptes més ambiciosos. Només així s’aconseguirà captar la seva atenció perquè segueixin desenvolupant-se.

    – JOGUINES PER INTERPRETAR: fomenten la iniciativa, la disciplina i el respecte.
    Interpretant els nens són capaços d’expressar desitjos i emocions amb molt més detall i complexitat. A més, els ensenyen disciplina, aprenen a saber quin és el seu paper i a respectar el paper dels altres jugadors. Les joguines per interpretar els ajudaran perquè en el futur tinguin decisió per posicionar-se, solucionar conflictes i desenvolupar-se en societat.

    Respon
  2. Xavi Gámez

    – JOGUINES PER A COMPARTIR: ensenyen solidaritat i augmenten l’autoestima
    Les criatures, quan es relacionen entre si aprenen a ser solidàries. Aprenen que un mateix no és el protagonista absolut del joc. L’important és el grup. Així, els nens/es d’entre 6 i 10 anys, no tan sols aprenen sinó que ensenyen als altres. Mostren als altres nens coses que ells ja han après. Però no tan sols es tracta d’ensenyar. De la seva banda, ells mateixos aprenen. Aprenen a estar segurs de si mateixos, senten que són importants i se n’eleva l’autoestima.

    – JOGUINES PER MOURE’S: combaten el sedentarisme
    Les joguines que requereixen activitat física ajuden a mantenir el cos sa i la ment desperta. La destresa motriu va millorant com més practiquen i l’autoestima augmenta. A més, van adquirint valor, autonomia i decisió, i posen en pràctica accions que abans no podien realitzar. Els ajuden a ser atrevits i encarar els reptes amb decisió.

    – JOGUINES PER INVESTIGAR: fomenten la capacitat creativa i l’assertivitat
    Buscar, provar o investigar són accions que els permeten descobrir que hi ha diferents maneres de fer les coses. Aprenen que no hi ha un sol camí per arribar a un lloc sinó que existeixen alternatives, i totes elles vàlides. D’aquesta manera desenvolupen la seva capacitat creativa, la seva flexibilitat, aprenen a no entossudir-se amb una cosa o limitar-se a una sola opció. La seva capacitat per solucionar problemes és més gran.

    – JOGUINES PER RELACIONAR-SE: els ajuden a prendre decisions i fomenten les habilitats socials
    A aquesta edat comencen a sentir predilecció per una roba, un calçat, un pentinat… aprenen la importància de la cura corporal i van afermant la seva capacitat per triar. Han de prendre decisions, i això els enriqueix, els va preparant per a les seves decisions futures. Senten la importància de pertànyer a un grup i desenvolupen capacitats i habilitats socials.
    Decàleg per triar una bona joguina

    1. És millor una joguina perquè aprengui o perquè es diverteixi?
    Els nens juguen per divertir-se, no per aprendre, per això no hem d’”imposar una joguina”, encara que podem estar segurs que mitjançant el joc també aprenen.
    2. A qui ha d’agradar la joguina?
    La joguina ha d’estar adaptat als gustos i la maduresa del nen, no de l’adult que la regala. Hem d’aconseguir que el protagonista del joc sigui el nen.
    3. Com podem saber si la joguina és segura?
    Observa que la joguina tingui el segell “CE”, que confirma que compleix les normes de seguretat marcades per la Unió Europea. Assegura’t que les peces que conté són prou grans perquè no es puguin empassar si la joguina és per a una criatura de 3 anys o menys.
    4. Hi ha joguines per a cada edat?
    Les joguines han de respondre a cada edat i a la necessitat de creixement. Per decidir-nos podem seguir les orientacions del fabricant, tot i que és important també que observem el nen com actua davant una joguina determinada.
    5. Ha de ser resistent?
    Les joguines que es trenquen amb facilitat fomenten que s’utilitzin sense cura.
    6. Pot arribar a tenir massa joguines?
    L’excés pot provocar que no s’apreciïn o cert desinterès, i, a més, poden conduir al desordre o al caprici. Però el nen/a ha de tenir suficients joguines d’acord amb les seves necessitats de creixement.
    7. Si li agraden els cotxes… un altre cotxe?
    La varietat estimula i perfecciona funcions diferents. Només a partir dels 11 anys el nen desenvolupa una inquietud cap al col·leccionisme.
    8. Jocs sense distincions
    No hi ha joguines per a nens o nenes, d’una cultura o d’una altra… El joc és espontani i així hem d’entendre-ho els adults. Encara que sigui obvi, no oblidis que al nen amb discapacitat també l’encanta jugar i que el joc és la millor eina per potenciar les seves habilitats, a més de ser un dels millors vehicles per a la relació i sociabilitat. Intenta regalar joguines que fomentin valors positius. Els nens/es d’avui són la societat de demà.
    9. És hora de jugar!
    És més important el joc que la joguina. Per això, jugar amb la criatura millora el joc mateix i la relació entre els jugadors. Dedicar temps al joc és important per a ells i per a nosaltres, ja que significa estrènyer llaços, comunicar-se, conviure i gaudir l’un de l’altre.
    10. Una joguina per a un sol jugador?
    Les joguines més apreciades pels nens són les que els permeten jugar amb altres nens, però ha de disposar de temps i ocasió per fer-ho, només així la seva personalitat i la dels altres participants s’enriquirà.

    VIDEOJOCS: un capítol a part

    Videojocs i consoles són les joguines que més desconcerten els pares. I això malgrat que, segons els resultats d’un estudi presentat per l’empresa de joguines DISET i realitzat per l’Institut Independent Ipsos, els nens amb edats compreses entre els 7 i els 14 anys dediquen un 75% del seu temps a jugar amb la videoconsola. Així, els pares tenen dubtes sobre l’edat idònia per iniciar els nens en aquest tipus d’entreteniment, sobre quin tipus de videojoc és el més adequat per a cada edat i sobre com ha de jugar el nen a aquest tipus de joc. Els pares es mostren preocupats per si aquest tipus d’entreteniment és adequat per al desenvolupament personal dels seus fills, sobretot quan juguen sols. Atenent a aquestes preguntes, Eva Mateos, una de les assessores pedagògiques del grup, destaca que “hem d’assegurar-nos que el videojoc en qüestió és adequat per al perfil i les necessitats del nen”. Per això ens podrem ajudar del sistema PEGI, que estableix la classificació dels videojocs segons l’edat recomanada (més de 3, 7, 12, 16 i 18 anys) i segons el contingut”. Sobre la manera de jugar, si sols o en companyia d’amics, pares o germans, es recomana principalment el joc en grup sempre que sigui possible, en tot cas el joc individual també contribueix al desenvolupament personal sempre que es combini amb el joc en grup.

    Respon

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s