Suïcidi en nens i adolescents. Una mort evitable

Demà 10 de setembre, se celebra el dia Mundial per la Prevenció del Suïcidi. Un dia per a reflexionar sobre el suïcidi, una de les tres causes principals de mort entre 14 i 44 anys, i la segona causa principal de mort entre joves i adolescents de 15 a 19 anys.

El suïcidi és la causa més freqüent de mort violenta. L’any 2011 van produir-se 485 morts per suïcidi a Catalunya, que suposen 6,52 morts per 100.000 habitants de població́ general, sent de les xifres més baixes d’Europa. Aquell mateix any van haver 3 morts per 100.000 habitants en accidents de trànsit.

trista_blogA la prevenció del suïcidi s’hi ha de implicar tothom: pares, educadors, professionals de salut i nois i noies. És important conèixer el signes d’alerta. Els pacients amb depressió, ansietat, trastorns psiquiàtrics (esquizofrènia, desordre bipolar), o abús de l’alcohol o drogues poden considerar suïcidar-se. Però també algunes situacions estressants poden posar als nois a la vora del suïcidi (problemes a l’escola o amb la policia, trencar amb la núvia o nuvi, o barallar-se amb els amics). Estigueu al cas si:

  1. Està trist, de mal humor o té un comportament estrany durant més de dues setmanes.
  2. Ha perdut l’interès per activitats que abans li agradaven.
  3. Se separa de la família i dels amics.
  4. Ha perdut la gana o pes.
  5. No dorm o al contrari té somnolència.
  6. Està irritable o intranquil.
  7. Ha perdut l’energia.
  8. Té sensació d’inutilitat o de culpa inadequada.
  9. Té dificultat per pensar o concentrar-se.
  10. Parla o fa broma sobre el suïcidi o escriu notes o poemes sobre la mort.
  11. Regala o tira coses que li son estimades o importants.

Si es troben davant d’un adolescent que pensa fer o ha fet una temptativa de suïcidi, com  a pare o com a mestres, poden ajudar:

  1. Asseguris que rep ajuda professional si té depressió, o problemes amb l’alcohol o les drogues, si està especialment malhumorat, preocupat, reclòs en si mateix, trist, trastornat o té un comportament estrany durant més de dues setmanes.
  2. Pari atenció si parla de mort o esmenta el suïcidi. Pregunti obertament si està pensant en suïcidi. No es facilita una temptativa de suïcidi parlant del tema. Al contrari, vostè demostra que es preocupa per ell i que està disposat a ajudar-lo.
  3. Tranquil·litzi el noi/a, doni-li suport. Faci-li saber que no importa com són de grans els problemes, sempre es poden resoldre i que vostè està allí per ajudar-lo.

Com puc ajudar al meu amic o amiga?

  1. Procura que el teu amic/amiga parli amb un adult (pares, adult de confiança, professor, professional de salut…) si està trist, malhumorat, preocupat, reclòs en si mateix, o té un comportant estrany durant més de dues setmanes.
  1. Para atenció si parla de mort o esmenta el suïcidi. Pregunta-li obertament si està pensant en suïcidar-se. Parlar del tema no facilita una temptativa de suïcidi, i li demostres que et preocupa i que estàs disposat a ajudar.
  1. Tranquil·litza’l i dóna-li suport. Fes-li saber que els problemes encara que semblin grans, sempre es poden resoldre i que pot comptar amb el teu ajut.
  1. Si no aconsegueixes que el teu amic/amiga busqui ajuda parla tu amb un adult de confiança (pares, mestres professional de salut…). No traeixes la seva confiança, la veritable traïció es no ajudar a un amic/amiga que ho necessita.

Què poden fer els joves per sentir-se millor quan estan deprimits?

  1. Parla amb els teus pares, un amic o un adult de confiança, et trobaràs millor després d’expressar els teus sentiments. Si t’és més fàcil escriu una carta.
  2. Practica algun esport. L’exercici activa productes químics del cervell que et fan sentir bé.
  3. Dorm almenys nou hores a la nit. Escoltar música o la lectura poden ajudar a relaxar-se i agafar el son.
  4. Fès activitats d’esbarjo. És important equilibrar el treball amb el joc.
  5. Menja una dieta equilibrada.
  6. Riu, riure és una bona medicina. Llegir un llibre d’humor, veure programes d’humor o escoltar humoristes pot ser útil.
  7. Si et trobés enfadat, trist, desesperat, fatigat, o amb dificultat per a dormir durant més de dues setmanes busca ajuda.

Si el teu amic/amiga pensa en el suïcidi, busca ajuda per a ell/ella, parla amb un adult de confiança, un professor o un professional de salut. Assegura’t que va al seu metge o a un especialista en salut mental.

Dr. F. Codina Garcia

ABS Malgrat- Palafolls

Servei de pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s