Què es la piràmide alimentaria? Una eina per una alimentació saludable.

La piràmide de l’alimentació saludable és un instrument educatiu. El seu objectiu és mostrar informació d’una manera senzilla i comprensible per facilitar que tots puguem realitzar una ingesta saludable a la nostra vida quotidiana.

PIRAMIDE ALIMENTARIACom s’interpreta la piràmide?

La forma triangular de la piràmide representa quina és la freqüència amb què s’han de consumir els diferents grups d’aliments. Així, els aliments que se situen a la base són els més recomanables i han de formar part en l’alimentació habitual. En canvi, cal reduir el consum a mesura que es puja cap al vèrtex del triangle.

Quin són els aliments de consum DIARI?

  1. Farinacis (pa, pasta, arròs, patata, llegums): 4-6 racions/dia
  2. Fruites fresques: 3 racions/dia
  3. Hortalisses i verdures: 2 racions/dia
  4. Oli d’oliva: 3-6 racions/dia
  5. Làctics (llet, iogurt, formatge): 2-3 racions/dia

Quins són els aliments de consum SETMANAL?

  1. Carn magra: 3-4 racions/setmana
  2. Peix: 3-4 racions/setmana
  3. Ous: 3-4 racions/setmana
  4. Llegums: 2-4 racions/setmana
  5. Fruita seca: 3-7 racions/setmana

Quins són els aliments de consum OCASIONAL?

  1. Pel seu contingut de sucre, sal o greixos saturats, recomanem reduir el consum de begudes ensucrades, sucs, embotits i carns grasses, patates xips i altres snacks fregits i salats, llaminadures, pastisseria industrial, galetes, mantega, etc.

Unes petites recomanacions:

  1. Apliqueu les normes de la piràmide d’aliments als nens i nenes a partir dels 2 anys.
  2. Considereu una ració com a la mesura de consum habitual, que pot variar segons les necessitats individuals, així el nen/a haurien de menjar de tots els aliments però en les quantitats adients per la seva edat.
  3. Repartiu els aliments en diversos àpats al dia: tres de principals (esmorzar, dinar i sopar) i dos de complementaris (un a mig matí i el berenar, a mitja tarda).
  4. Utilitzeu oli d’oliva, tant per cuinar com per amanir, preferentment verge extra.
  5. Doneu prioritat als aliments frescos, poc processats, de producció local i de temporada.
  6. Gaudiu del menjar a taula i amb moderació. Dediqueu-hi un temps mínim de 20 minuts.
  7. Incloeu més llegums, gastronòmica i nutricionalment molt riques, amb un preu molt assequible.
  8. Prioritzeu els aliments integrals. El pa, l’arròs, la pasta, els cereals d’esmorzar… integrals aporten més fibra i són més nutritius i saludables.
  9. Utilitzeu poca sal, a la cuina i a la taula, i que sigui iodada.
  10. Incrementeu el consum de fruites seques i escolliu-les torrades o crues però sense sal. Nous, avellanes, ametlles, pinyons… són totes una font important de nutrients, amb sabors i textures diferents.
  11. Trieu els làctics semidesnatats o desnatats, perquè tenen menys greixos i colesterol, però les mateixes quantitats de proteïnes i calci.
  12. Compartiu la tria dels menús familiars, l’anar a comprar i l’elaboració dels menjars.
  13. Mengeu com a mínim, dues o tres fruites fresques al dia. Les postres habituals han de ser de fruita fresca, tant en el dinar com en el sopar, i que sempre hi hagi alguna hortalissa.
  14. Beveu més aigua. Per beure, l’aigua és la millor opció, i és l’única beguda bàsica i vital, tant en els àpats com entre hores. La resta de begudes, com els sucs i altres begudes ensucrades han de ser de consum ocasional.
  15. Feu més moviment. Un estil de vida actiu, que inclogui activitats diàries com ara caminar o anar en bicicleta, pujar escales, jugar a pilota, ballar, anar al parc, patinar, saltar a corda, practicar algun esport… encara és millor si ho podeu gaudir en companyia i a l’aire lliure!

 

DUI Marta Azuara

ABS Malgrat- Palafolls

Servei de pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s