Com passar de l’horari d’estiu a l’horari escolar

osset_horari_blogEn alguns cases hi ha dos dates d’inici del any. Una es òbviament, com per a tothom, l’1 de gener, i altre el 14 de setembre, data d’inici del curs (any) escolar. Arriba setembre i els nens/es tornen a l’escola, tornen les rutines de l’any escolar. Aquest canvi, que posa fi a les llargues vacances d’estiu, és una secreta i no reconeguda alegria pels pares i mares.

Durant l’estiu els pares es mostrem més laxos en els horaris d’anar a dormir.  Però ara es el moment de la tornada a l’escola i les normes han de tornar a ser rígides. El reajustament dels horaris d’estiu a l’horari escolar pot ser difícil. Aquests canvi d’horari pot produir que els nens dormin menys. Un mal descans nocturn es relaciona amb un baix rendiment escolar, un major risc d’obesitat, trastorns de conducta i altres problemes de salut mental.

El ritme circadià, és el nostre rellotge intern, regula entre altres el nostre cicle de son. Les hores de son que els infants necessiten depenen de l’edat. Els nens/es en edat preescolar necessiten al voltant de 11 a 13 hores de son cada nit, els nens/es de fins a 12 anys d’edat necessiten 10 a 11 hores de son i els/les adolescents entre 8,5 a 9,5 hores.

Algunes normes poden ajudar a passar l’horari escolar

  1. Comenci les normes al voltant de dues setmanes abans del inici del curs. D’aquesta manera, quan comencin les classes, el seu fill estarà acostumat al nou horari. Posi regles pels més petits i negoci amb els més grans.
  2. Limiti el temps de televisió i proposi activitats relaxants en una zona poc il·luminada i relaxant abans de dormir. Totes dues regles ajuden a entrar en un ritual nocturn que faciliti els hàbits de son.
  3. Creï un ambient agradable en el dormitori, però recordi que és un espai per dormir. El dormitori ha de ser un lloc poc lluminós i silenciós. Els equips elèctrics com a computadores, televisors o videojocs creen unes distraccions i una excitació que dificulten el dormir als nens. Totes aquestes pantalles haurien d’estar col·locats fora de l’habitació durant l’any escolar.
  4. Tregui les migdiades. Comenci a retirar les migdiades si ha agafat aquesta pràctica durant l’estiu. Les migdiades a la tarda tenen una tendència a retardar l’hora d’anar a dormir i creen problemes durant el curs escolar.
  5. Feliciti els bons hàbits de son. Els reforços positius o els petits premis poden ajudar a aconseguir que els infants petits vagin aviat al llit. Amb els nens/es més grans i els/les adolescents negoci, dialogui i informi dels efectes físics i biològics (baix rendiment, risc de depressió, augment de pes…) que dormir poc pot tenir sobre ells.

Dr. F. Codina Garcia

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del maresme i la selva

Un pensament sobre “Com passar de l’horari d’estiu a l’horari escolar

  1. Retroenllaç: El nou curs escolar. El rendiment escolar des de la visió de salut. | Cuidant infants

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s