Què és una bronquiolitis?

Aquesta setmana parlem de la bronquiolitis i per això, he cregut oportú recuperar un cas real perquè conegueu bé què cal fer si aquesta infecció respiratòria apareix. Fa unes setmanes una família va venir a la consulta per explicar-me que el seu fill feia dies que tenia tos i mocs i una mica de febre i que el quadre havia anat empitjorant. Després de visitar l’infant els hi vaig dir que el petit tenia una bronquiolitis lleu. I els pares em van fer tot un seguit de preguntes, que les comparteixo:

Que és una bronquiolitis?

Dr. Sánchez: és una infecció respiratòria per un virus, que comença com un refredat i apareix cada tardor-hivern.

  • Que vol dir que és lleu? Com sabrem que empitjora?

Dr. Sánchez: lleu vol dir que no necessita mesures especials ni ingressar-lo a l’hospital. I si en algun moment apareix tos persistent, l’infant menja molt menys de l’habitual, respira més ràpid o noteu que es  marquen les costelles al respirar heu de consultar de nou el pediatre.

– Què ens recomana fer?

Dr. Sánchez: seguir una alimentació fraccionada i freqüent i posar-lo a descansar i dormir semi incorporat. Separar-lo d’altres nens petits, i per tant, no portar-lo a la llar d’infants. Evitar els llocs amb fums, fer-li rentats  nasals amb sèrum fisiològic i aspirar-li les secrecions (pera de goma…) quan ho necessiti, sobretot, abans dels menjars i que ens rentem les mans abans i després de fer els rentats nasals. I no us recepto cap medicina.

 

  • Si té tants mocs no hauria de prendre un xarop pels mocs?

Dr. Sánchez: sabem que els xarops per als mocs no ajuden en aquesta malaltia, només hem de fer-li rentats nasals amb sèrum fisiològic i aspirar-li els mocs si està molt tapat/da de nas. Els mocs que té als bronquis els anirà eliminant el mateix pulmó.

 

  • Com que té una mica de febre no hauria de prendre un antibiòtic?

Dr. Sánchez: aquesta infecció pot donar febre, i, en ocasions, pot ser alta, però com que es tracta d’un virus no ha de prendre antibiòtics si no presenta cap complicació.

  • Quan hem de tornar-lo a portar al pediatre?

Dr. Sánchez: sempre que noteu algun canvi, per exemple, deixa de menjar, té més tos que quan el va veure el pediatre  o sembla que respiri més ràpid… En general, quan més petit és el nen/a , més controls necessitarà (sobretot en els menors de 3 mesos).

 

 

Dr. Josep Sánchez

Pneumòleg pediàtric

Hospital de Calella

Dr. Fco. Codina Garcia

Cap Palafolls

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Els infants menors de 10 anys i les embarassades no poden menjar tonyina vermella!

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) ha fet públiques les noves recomanacions sobre el consum de peix. En aquest cas, aconsella que les embarassades i els menors de 10 anys no consumeixin cap de les espècies que contenen uns elevats nivells de mercuri.

El mercuri pot representar un risc pel sistema nerviós central en procés de desenvolupament, per això és important que tota aquella població vulnerable com les embarassades, les dones que estiguin planificant quedar-s’hi a curt termini o les lactants, i els infants menors de 10 anys, no consumeixin les espècies més grosses perquè són les que acumulen més quantitat d’aquest metall potencialment tòxic.

Els peixos amb una major concentració de mercuri són la tonyina vermella, el peix espasa, l’emperador o el lluç de riu. En canvi, els peixos petits, com l’anxova, la sardina, l’orada, la truita, el verat, la gamba, la llagosta, els musclos, les cloïsses, la sípia o el calamar, tenen nivells molt inferiors.

En aquest sentit, l’AESAN recomana que els menors d’entre 10 i 14 anys prenguin entre 3 i 4 racions a la setmana de peix amb baix contingut en mercuri i es combini el peix blanc i el peix blau. I en el cas del consum d’espècies amb alt contingut de mercuri, la ingesta hauria de quedar limitada a 120g al mes, una ració.

Per a la resta de població es recomana un consum equilibrat i variat de totes les espècies, combinant peix blau i peix blanc.

 

Dr. F. Codina Garcia

ABS Malgrat-Palafolls

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

A l’hivern, tos i mocs

Arriben la tardor i l’hivern, estacions que venen sempre acompanyades de tos i  mocs. En el nostre sistema respiratori sempre hi ha mocs, són la nostra primera línia defensiva, serveixen per atrapar els gèrmens i altres substàncies que es troben en l’aire i que podrien fer-nos emmalaltir.

El moc és una substància de consistència espessa, viscosa i enganxosa produït en la nostra via respiratòria. No cal estar malalt per tenir mocs, en els menors de 6 anys són molt freqüents, d’aquí el nom de “mocosos”.

La tos és un altre mecanisme de defensa, que ajuda juntament amb el moc a expulsar els gèrmens i altres substàncies des de l’interior a l’exterior del nostre organisme.

Durant la tardor i l’hivern augmenten la tos i els mocs especialment en els pre-escolars, a causa majoritàriament d’infeccions víriques de vies respiratòries altes. Es considera normal que els infants pateixin unes 8 infeccions anuals, la majoria concentrades en aquesta època de l’any.

Les mares i els pares solen dir que l’infant va sortir desabrigat o que es va exposar a un corrent d’aire i que per això va emmalaltir, en realitat l’infant es va exposar a un dels molts virus respiratoris que existeixen i per això va caure malalt. Quan els infants van a la llar d’infants o bé són a parvulari es posen malalts amb més freqüència perquè comparteixen un espai tancat amb altres infants que poden estar amb refredat.

Ni la tos ni els mocs representen risc per a la salut, però poden provocar molèsties.

Quines mesures cal prendre?

  1. Augmenteu la ingesta de líquids, especialment si s’associa a febre.
  2. Feu rentats nasals amb sèrum fisiològic per afavorir l’expulsió de secrecions, en els lactants es poden aspirar les secrecions amb cura. No ho feu de manera sistemàtica, només si hi ha necessitat.
  3. Estimuleu els infants més grans a mocar-se. Utilitzeu mocadors de paper d’un sol ús per evitar contagis.
  4. Incorporeu el capçal del llit per ajudar a respirar millor i disminuir la tos.
  5. Renteu-vos freqüents les mans per evitar contagis.
  6. Eviteu espais molt carregat o amb fum. No fumeu.
  7. L’ús de fàrmacs com mucolítics, antitussígens, expectorants o antihistamínics no aporten beneficis i augmenten el risc d’intoxicacions.

Quan consultar amb el personal de la salut?

Quan l’infant presenti algun d’aquests símptomes: febre alta, dificultat respiratòria o sorolls en respirar, llavis blavosos, somnolència o antecedents de prematuritat, asma, malalties del cor o malformacions congènites.

 

Dra. Beatriz Fontalva

ABS Blanes

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Comença la campanya de vacunació contra la Grip

Ha arribat la tardor i amb ella tornen els bolets, les castanyes i també la vacunació contra la Grip.

Cal recordar que aquesta és una vacuna que s’ha de posar cada any perquè, a l’igual que les pluges i les collites, el virus de la grip també canvia i cada any és diferent.

Tot i que la vacunació està especialment indicada en determinats grups de risc (gent gran, malalts crònics, embarassades, residents a institucions tancades, professionals amb més risc d’exposició al virus, etc.), es pot administrar a qualsevol persona si no hi ha cap contraindicació mèdica.

A l’edat pediàtrica els infants majors de 6 mesos que pateixen una malaltia crònica (malalties pulmonars i cardíaques cròniques, diabetis, malalties de ronyó o del fetge, celiaquia, dèficits d‘immunitat, implant coclear, obesitat o Síndrome de Down), els menors que conviuen amb persones de risc o amb lactants més petits de 6 mesos són per als qui està especialment recomanada la vacunació.

Amb la vacuna de la grip ens protegim de la malaltia i, al mateix temps, evitem el contagi a aquelles persones (infants i adults) que ens envolten i que, en cas de ser especialment vulnerables, les conseqüències de patir la malaltia podrien arribar a ser molt més greus.

La propera setmana comença la campanya de vacunació. Jo ja tinc hora per vacunar-me i tu, a què esperes?

Demana cita al teu CAP i si tens dubtes, consulta amb la teva infermera.

 

Begoña López Rodríguez

Infermera CAP Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

 

Rentar-se les mans, clau per evitar intoxicacions alimentàries!

Sabies que la majoria d’intoxicacions alimentàries es produeixen a les llars per portar les mans brutes? Enguany coincidint amb el Dia mundial del Rentat de Mans (15 d’octubre) l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària ha editat el programa: Ep, les mans ben netes!, un projecte adreçat a l’alumnat de primària amb l’objectiu que aprenguin que les mans són un mitjà de propagació de microbis i per tant, cal prendre les mesures adequades per mantenir una bona higiene.

Rentar-se les mans és un hàbit senzill, de menys d’un minut, que comporta grans beneficis. Però, no val en fer una esbandida ràpida amb aigua, sinó que s’ha de fer un rentat amb energia i a consciència sense deixar-se cap racó sense fregar bé: els laterals, els canells, entre els dits i al voltant de les ungles.

És un hàbit que cal que inculqueu als vostres infants quan són ben petits perquè ho integrin a la seva vida diària des que es desperten i fins que marxen a dormir. De fet les mans s’haurien de rentar sempre en els següents supòsits:

  • Quan s’arriba a casa del carrer, de la feina, de l’escola o del parc.
  • Abans i després de preparar el menjar.
  • Abans de posar-se a cuinar.
  • Abans de dinar.
  • Després d’anar al bany.
  • Després d’esternudar, tossir i sonar-se els mocs.
  • Abans i després de canviar els bolquers d’un nadó.

 

Recordeu, una bona higiene és clau com a mesura de prevenció.

 

Si voleu conèixer a fons la iniciativa de l’Agència Catalana de Seguretat Alimentària us facilitem l’enllaç: http://acsa.gencat.cat/ca/seguretat_alimentaria/seguretat_alimentaria_als_centres_educatius/material-practic-per-a-primaria/ep-les-mans-ben-netes/

 

 

Dr. Fco Codina Garcia

ABS Malgrat-Palafolls

Servei Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

L’obesitat infantil, l’epidèmia del segle XXI

L’excés de pes en la població infantil i jove és cada cop més freqüent. Estem davant d’un problema de salut molt important. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) considera que és l’epidèmia del segle XXI.

Aquest excés de pes corporal pot tenir conseqüències greus en la salut dels infants  com: ofec, hipertensió, problemes ostearticulars o problemes psicològics. L’obesitat augmenta el risc de patir malalties cardiovasculars, endocrines com la diabetis, així com alguns tipus de càncer.

La majoria dels infants ho són per causes externes i pocs, a causa d’una malaltia. Els bons hàbits de vida com l’alimentació sana i equilibrada i l’activitat física regular són la base per prevenir i tractar aquest trastorn. Existeix certa predisposició genètica i és evident que l’ambient familiar i social també incideixen en el nostre pes.

Els hàbits que s’adquireixen durant l’edat infantil són més fàcil de mantenir durant l’edat adulta. Més de la meitat dels adolescents obesos ho continuaran sent a l’edat adulta.

Què podem fer per ajudar als nostres infants ?

  • Doneu exemple: seguiu una alimentació equilibrada i eviteu llaminadures, brioxeria industrial, aliments processats… La base de l’alimentació familiar ha de ser amb productes fresc i de proximitat.
  • Fomenteu l’activitat física. L’activitat física és beneficiosa pel benestar dels infants. Es recomanen uns 60 minuts diaris d’activitat física moderada o intensa en nens i adolescents.
    • Trieu una activitat física adequada al nen, al seu desenvolupament i a les seves preferències. Sempre que un nen demani practicar un esport hem d’intentar fer el possible perquè així sigui.
    • Ensenyeu rutines com pujar les escales, fer desplaçaments caminant, sortir a espais exteriors. Els nens han de jugar i córrer. Limiteu l’ús de tecnologia i televisió per evitar el sedentarisme.
    • En el cas dels nadons s’han d’afavorir espais on puguin jugar i descobrir nous moviments amb la supervisió d’un adult.
    • Entre 1 i 5 anys es recomana fer activitats en família com caminar, anar en bicicleta, nadar o jugar al parc.

En aquest enllaç hi trobareu eines i idees de com fer de l’activitat física un hàbit que us farà sentir bé (http://canalsalut.gencat.cat/ca/vida-saludable/activitat_fisica/)

Feu els canvis necessaris per afavorir un bon ambient familiar pel creixement adequat dels nostres nens. Les infermeres dels vostres centres de salut us poden ajudar a resoldre  qualsevol dubte o demanda d’informació  per aconseguir que els nostres infants creixin sans.

Maria Isabel Rios

DUI pediatria

ABS Malgrat Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Esmorzars equilibrats i divertits per anar a l’escola i a l’institut

Alguns infants i joves prenen a l’hora del pati  un petit refrigeri, per a alguns aquest és el primer àpat del dia perquè a casa no han esmorzat res o, si ho han fet, ho han fet de forma deficient.

Com ha de ser el refrigeri de mig matí?

  • Ha d’aportar l’energia suficient per seguir realitzant les activitats de la resta del matí.
  • Ha de complementar l’esmorzar que han pres a casa.
  • Ha de tenir una quantitat suficient però fàcil de menjar, perquè els infants ho puguin prendre en el curt temps de què disposen i puguin jugar.

Entre els dos esmorzars (el de casa i el de l’escola) s’han d’incloure els següents grups aliments:

  • Farinacis (integrals): pa o torrades, flocs de blat de moro, musli, arròs inflat.
  • Làctics: llet i iogurt natural (sense sucres afegits).
  • Fruita: fresca de temporada, sencera o a trossos; fruita seca (nous, ametlles, avellanes, etc.); fruita dessecada (panses, orellanes, prunes seques, etc.).
  • Hortalisses: tomàquet, bastonets de pastanaga, cogombre, crema d’albergínia, etc.
  • Aliments proteics: ous, formatge, hummus, etc.
  • Aliments grassos: preferentment, oli d’oliva verge extra i també alvocat, crema d’ametlles o d’altra fruita seca.

Els infants han de prendre habitualment aigua per acompanyar el menjar i no sucs, batuts… que aporten massa sucres i poques vitamines. La millor manera d’hidratar-se és l’aigua!

 

Exemples d’esmorzars saludables

Primera hora

  • Llet i torrades de pa integral amb oli d’oliva verge extra.
  • Bol de iogurt amb daus de pera i musli.
  • Pa de llavors amb tomàquet, bastonets de pastanaga i hummus.
  • Iogurt natural amb arròs inflat, flocs de blat de moro i panses.

Mig matí

  • Plàtan i un grapat de fruita seca (nous, avellanes, ametlles, etc.).
  • Entrepà de tonyina/pernil dolç .
  • Una poma i un grapat de fruita dessecada (panses, orellanes, prunes seques, etc.).
  • Kiwi amb daus i un bric de llet.

Marta Azuara Azuara

DUI Pediatria. ABS Malgrat – Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva