Hivern i grip, parella inseparable

Comença la temporada de la grip. La grip és una malaltia provocada per un virus, del qual n’existeixen diferents tipus i pot canviar cada any. En els últims anys, el virus més freqüent és l’A i en menor proporció, el de tipus B. En els infants les manifestacions més freqüents que ens indicaran que han agafat el virus són la febre, la tos i la mucositat nasal, a més de malestar general i dolor muscular. En canvi, en els nadons la grip els pot ocasionar només febre elevada sense més símptomes inicialment. La majoria de símptomes desapareixen en 5-7 dies, encara que la tos pot persistir més temps.

La grip és una malaltia contagiosa i s’encomana amb molta facilitat, de persona a persona via aèria per la tos i els esternuts, també per les mans o per haver tocat objectes contaminats pel virus (joguines, tovalloles…). En general, no és una malaltia greu, i són sobretot els infants menors de 2 anys els qui poden presentar alguna complicació.

La grip no es tracta amb antibiòtics, excepte quan hi hagi alguna complicació. S’han d’administrar antitèrmics (paracetamol o ibuprofè) per fer baixar la temperatura i donar benestar a l’infant.  És molt important que estigui tranquil a casa i begui líquids  per mantenir una bona hidratació. També és molt important que si sou els cuidadors us renteu sovint les mans amb aigua i sabó i també renteu les dels petits per evitar la transmissió de la malaltia.

La vacuna de la grip està indicada en aquells infants majors de 6 mesos d’edat que pateixin malalties cròniques (asma, diabetis, malalties renals, dèficits de les defenses…) i que els fan més propensos a patir complicacions si agafen el virus de la grip.

Dr. Josep Sánchez

Pneumòleg pediàtric. Hospital de Calella

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

 

Hàbits saludables del son

Dormir és el mecanisme reparador que necessita, cada dia, el nostre organisme per a mantenir una bona salut física i mental. Els infants, igual que els adults, precisen una quantitat i qualitat de son adequada diària pel seu benestar. Els infants que no dormen prou tenen dificultats per fer les activitats habituals del dia a dia.

Uns bons hàbits saludables del son, com altres habilitats, s’aprenen i com totes les habilitats quan abans es comencen a aprendre més fàcilment s’incorporen a les rutines habituals. L’aprenentatge dels bons hàbits del son s’ha de començar des del naixement.

 

Quant han de dormir?

Cada infant és únic i té les seves necessitats específiques de son. Les necessitats de son depenen de factors individuals i també de l’edat, de l’estat de salut física i emocional, de les activitats diàries, etc.

Com a guia orientativa podem dir que els nadons poden dormir entre 16 i 18 hores al dia; els menors de 2 anys fan una mitjana de son de 13 hores al dia (incloses les migdiades); dels 3 als 5 anys la mitjana és de 10-12 hores (migdiades incloses), i entre els 6 i els 10 anys els infants dormen unes 10 hores al dia. Els adolescents necessiten dormir de 8 a 10 hores diàries.

Els infants més petits acostumen a fer dues migdiades (al matí i a la tarda) fins als 18 mesos i segueixen amb una, habitualment a la tarda, fins als 3 – 4 anys, tot i que hi ha infants més grans que continuen amb les migdiades i altres que deixen de fer-les més aviat. Heu de respectar el ritme propi del vostre infant.

Els pares han de saber que durant els primers mesos de vida els lactants es desperten diverses vegades cada nit. Els despertats nocturns van disminuint amb l’edat i no és fins als 6 mesos que els infants dormen tota la nit, tot i que fins al 2% dels infants de 5 anys encara es desperten durant la nit.

 

Consells per assolir hàbits de son saludables

La dificultat per dormir, especialment en els infants més petits, es pot prevenir en gran mesura incorporant rutines sobre l’hàbit de son i com es posen al llit.

  1. Deixeu-lo fer migdiades. Un infant que està massa cansat tindrà més dificultat per agafar el son. Mantenir-lo despert tot el dia sense fer migdiada pot ser més un problema que una solució.
  2. Deixeu-lo que s’adormi sol. Si es desperta a la nit. Espereu uns minuts perquè es torni a dormir tot sol abans d’anar a veure’l.
  3. No els desvetlleu. Eviteu desvetllar el vostre nadó amb alimentació o canvis durant la nit si no són necessaris.
  4. Horari fix. Establiu un horari habitual per l’hora d’anar a dormir i per les migdiades. Tenir una hora fixa per anar al llit ajuda a regular el rellotge biològic, de la mateixa manera que determinar una hora d’aixecar-se.
  5. Establiu una rutina. Manteniu una rutina a l’hora d’anar a dormir: Fer-li un bany d’aigua tèbia (per més petits), rentar-se les dents, llegir-li un llibre o fer un joc tranquil (un puzle)… dintre de la seva habitació o en el seu propi llit.
  6. No allargueu les rutines. Les rutines per anar al llit han de tenir una duració limitada no més enllà de 10 – 20 minuts.
  7. Dormitori confortable. Feu del dormitori un lloc tranquil, còmode i relaxant, amb una il·luminació suau, poc soroll i una temperatura adequada.
  8. Seguretat i protecció. Tranquil·litzeu i doneu suport si el vostre infant té por a l’hora d’anar a dormir o té malsons. Establiu una estratègia perquè l’infant tingui percepció de seguretat i protecció (una llumeta, un nino…)
  9. Eviteu la ingesta de cafeïna. No doneu al vostre infant begudes amb cafeïna que poden dificultar agafar el son.
  10. Sense pantalles abans d’anar a dormir. Eviteu les pantalles abans d’anar a dormir.
  11. Retireu les pantalles del dormitori. No permeteu que el vostre infant tingui televisió, ordinador o videojocs a la seva habitació.
  12. Activitat física adequada. Procureu que els infants facin una activitat física apropiada durant el dia.

 

 

 

 

Dr. Fco. Codina Garcia

ABS Malgrat – Palafolls

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Bones i saludables festes!

Alegria, pau i amor…  S’acosten les festes de Nadal i per gaudir-ne al màxim no podem oblidar-nos de la salut, que acostuma a ser, precisament, el que més desitgem per a nosaltres i per a la gent que estimem. Però no n’hi ha prou amb desitjar-la, sinó que hem tenir-ne cura, i adoptar i mantenir bons hàbits diaris també en aquestes dates.

Alguns consells:

Prepareu un menú saludable, us donem un exemple:

Atenció amb les quantitats. En dietètica: res és bo o dolent, tot depèn de la dosi. La clau és no repetir ni picar, sinó controlar les quantitats i no menjar molt més que en un menjar habitual. Trieu el que més us agradi, limiteu la vostra ingesta a dues o tres opcions.

Després dels àpats són més recomanables les infusions d’herbes digestives (camamilla, poliol…), que les estimulants com el cafè o el te.

Limiteu el consum d’alcohol. Tot i que les begudes alcohòliques són presents en la majoria de les celebracions nadalenques, cal limitar-ne el consum. En cas que begueu alcohol, feu-ho amb moderació. No conduïu si preveieu consumir begudes alcohòliques o en horaris en què el cansament i la somnolència us puguin afectar.

Recordeu que durant tot l’embaràs i la lactància cal abstenir-se de consumir qualsevol beguda alcohòlica. Així com els nens de qualsevol edat no han de prendre cap tipus de beguda alcohòlica fins i tot de baixa graduació.

Realitzeu activitat física. Sempre heu de realitzar activitat física com en qualsevol època de l’any, si a més  incrementeu la ingesta de calories, l’últim que caldria fer és disminuir el nostre nivell d’exercici. Si normalment no ho feu és bo que no espereu l’any nou per proposar-vos-hi, millor que comenceu a realitzar-lo abans. A més, podeu retirar aviat de taula els dolços per continuar xerrant tranquil·lament o sortir a fer una passejada per digerir millor el menjar.

Gaudiu d’aquests dies amb les persones que estimeu i compartiu la il·lusió amb els més petits de la casa.

Salut i bones festes saludables.

 

Marta Azuara Azuara

DUI Pediatria

ABS Malgrat-Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

Consells per triar joguines, que tots els Reis Mags han de conèixer!

Les joguines a més de servir per jugar també ajuden els infants a desenvolupar-se emocional, social i físicament. Perquè estimulin el desenvolupant dels nens i les nenes han de facilitar la relació amb altres infants i també amb els pares i altres persones. Per això, tot i que hi ha algunes joguines  que es presenten com a estimuladores perquè estan plenes de sorolls i llums, són poc educatives perquè en aquest cas l’infant és un espectador passiu de les meravelles que fa l’andròmina.  Quantes més coses fa la nina menys coses fa el nen.

Tips per escollir una bona joguina

  1. Trieu joguines que facilitin diferents funcionalitats: jugar, interactuar, relacionar-se amb els altres, aprendre… Les joguines no poden substituir les relacions familiars o amb els amics, ben al contrari, les joguines han d’ajudar a establir interaccions.
  2. Trieu joguines segures. Seleccioneu joguines que acompleixen les normatives. Pels més petits vigileu que no tinguin, o que es puguin separar fàcilment de la joguina, element petits que ells siguin capaços d’empassar-se. Assegureu-vos que les piles de les joguines estan allotjades en un compartiment segur.
  3. Trieu joguines adequades a l’edat i al desenvolupament de l’infant. Seguiu les instruccions que els fabricants de joguines donen en relació de les edats recomanades per fer servir cada joguina. En els infants que tenen algun tipus de discapacitat, cal una valoració individualitzada.
  4. Trieu joguines que no promouen estereotips basats en raça o gènere. Si voleu educar els infants amb valors de respecte i equitat, hem de fer-los jugar amb joguines que no promoguin ni la violència ni la discriminació.
  5. Trieu joguines que fomentin la resolució de problemes. El joc és una bona eina per desenvolupar aquestes habilitats en els infants. Seleccioneu joguines que els estimulin a solucionar problemes com trencaclosques, jocs de taula, jocs per classificar formes o colors.
  6. Trieu joguines que estimulin la seva imaginació. Seleccioneu joguines amb utilitats múltiples i obertes que permetin als infants fer diferents joc o crear les seves pròpies històries; com ninots o figures de persones o animals o blocs de fusta o plàstic que avui serveixen per fer una casa, demà un pont i un altre dia un cotxe.
  7. Trieu joguines que semblin objectes “reals”. La seva capacitat d’aprendre va lligada a les seves ganes d’imitació. Escolliu joguines que li permetin repetir les activitats de cada dia, com ara cuinetes, claus i telèfons de joguina, instruments musicals, escombres, pals de fregar…
  8. Trieu joguines que estimulin la lectura. La lectura desenvolupa el pensament. Busqueu llibres de tota mena i per a totes les edats, jocs amb lletres, retoladors o llapis de colors que ajudin els infants a desenvolupar les habilitats d’escriptura i lectura.
  9. Trieu joguines que els animin a estar actius. Busqueu joguines que estimulin els infants a practicar exercici físic i fer activitats a l’aire lliure, com pilotes, bicicletes, patinets, jocs de bitlles…

 

Dr. Fco. Codina Garcia

Servei de Pediatria

ABS Malgrat – Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

 

Consells per protegir-nos del fred

Arriba el Nadal i també el fred. Us deixem alguns consells que us ajudaran a protegir-vos de les baixes temperatures i a passar un hivern més agradable:

  • Els dies de fred més intens els infants més petits, les persones d’edat avançada o amb patologies cròniques han d’evitar sortir de casa si no és estrictament necessari.
  • Si heu de sortir, abrigueu-vos bé. És convenient que us vestiu amb diverses capes de roba poc ajustada al cos, millor varies capes que una de gruixuda, amb abric i calçat impermeable. Imprescindible barret, guants i bufanda o una altra peça que protegeixi la cara i la boca.
  • Eviteu els canvis bruscos de temperatures, especialment en infants, gent gran i persones que pateixen malalties respiratòries.
  • Quan torneu a casa oferiu als més grans i més petits de la casa líquids calents, com ara sopes o cremes, infusions, per augmentar la temperatura del seu organisme. També és recomanable consumir aliments frescos rics en vitamines A i C, com ara fruites (cítrics), hortalisses i fruita seca.
  • El sol no només és perillós a l’estiu. A l’hivern els seus raigs es poden reflectir en el paviment o en la neu. Per això és important que també utilitzeu protector solar durant els mesos de fred. Hidrateu la pell freqüentment amb cremes, especialment la de la cara, el coll i les mans perquè són les zones més exposades a les inclemències del temps. Apliqueu-vos bàlsam als llavis diverses vegades al dia per evitar que s’assequin i apareguin clivelles.

A casa també heu de seguir algunes normes per mantenir l’ambient a una temperatura confortable i sense riscos:

  • Les calderes i els aparells de calefacció de la llar poden convertir-se en elements de risc si no estan en bon estat o no se’n fa un bon ús. Cal ventilar les estances on hi hagin llars de foc o estufes de gas, carbó, llenya o d’altres materials combustibles.
  • Reviseu l’estat del les calderes, estufes i altres aparells de combustió.
  • No els feu servir si en encendre’ls fan una olor estranya.
  • Si a casa vostra disposeu d’una llar de foc o una estufa de llenya, feu-ne revisar anualment la xemeneia o sortida de fum.
  • Per prevenir el risc d’intoxicació per monòxid de carboni derivat de l’ús d’estufes de llenya o altres combustibles, instal·leu un detector de fum i de monòxid de carboni.
  • Si utilitzeu estufes elèctriques, desconnecteu els aparells elèctrics que no siguin necessaris.
  • No acosteu les estufes a prop de les cortines, mobles o llits i matalassos.
  • Eviteu col·locar roba per assecar a prop de les estufes.

L’exposició prolongada al fred pot causar hipotèrmia. Els infants, la gent gran i les persones que pateixen malalties cròniques tenen més probabilitats de patir-ne. Quan una persona pateix hipotèrmia el seu cos perd més calor de la que pot generar i la seva temperatura corporal disminueix dels 37 °C normals a menys de 35 °C.

Els símptomes més comuns de la hipotèrmia són somnolència, debilitat i pèrdua de concentració, pell pàl·lida i freda, confusió, tremolor incontrolable i freqüència cardíaca i respiratòria lentes. Si sospiteu que una persona pateix hipotèrmia. Porteu-lo a un centre  sanitari o truqueu immediatament al 112.

  • Porteu la persona afectada a un lloc amb bona temperatura ambient, retireu-li la roba humida i tapeu-la amb mantes. Cobriu-li el cap i el coll per ajudar-la a retenir la calor corporal.
  • Ajudeu la persona a escalfar-se emprant el propi cos. No utilitzeu calor directa, com ara aigua calenta, coixinets elèctrics o làmpades de calor.
  • Si la persona esta conscient oferiu-li líquids calents.

 

 

Marta Azuara Azuara

Infermera Pediatria

ABS Malgrat-Palafolls

Corporació de Salut del Maresme i la Selva

SIDA i pacients pediàtrics

La Síndrome d’Immunodeficiència Adquirida (SIDA) és una malaltia infecciosa originada pel Virus de la Immunodeficiència Humana (VIH).  Aquesta infecció es va conèixer per tothom quan a la dècada dels  80 i 90 del segle passat va causar la mort  d’artistes de Hollywood com Ruck Hudson o músics com el cantant de “Queen”,  Freddie  Mercury. En aquella època es van identificar les vies de contagi de la infecció:  la transmissió sexual, la transmissió a través de productes administrats per via endovenosa  contaminats (drogues, fàrmacs derivats de productes biològics, etc.) i la transmissió vertical consistent en el pas de la infecció d’embarassades infectades als seus fetus. La taxa de transmissió vertical a l’inici dels anys 90 era de fins al 40% en alguns estudis

Per sort, des d’aquells inicis tant dramàtics les coses han canviat molt.  Amb la medicació antiretroviral –que es coneix amb l’acrònim TAR – actualment és tracta d’una malaltia crònica que permet  fer una vida totalment normal amb una esperança de vida bastant similar a la resta de la població.

Com comentàvem anteriorment, en el cas dels pacients pediàtrics hi havia dues fonts de contagi de la malaltia. La transmissió vertical i el contagi a través de productes biològics contaminats, fonamentalment hemoderivats .  Aquesta darrera via actualment no existeix al nostre medi gràcies als controls que es fa dels hemoderivats i, en general, de tots els productes sanitaris. En quant a la transmissió vertical tot va canviar a partir d’un estudi  publicat a la prestigiosa revista New England Journal of Medicine el 3 de novembre de 1994. En aquell estudi es comprovava un descens espectacular en la taxa de transmissió vertical del VIH si s’administrava el fàrmac Zidovudina en el moment del part. Aquest estudi va marcar l’inici de les actuals pautes de TAR durant l’embaràs, el part i el període neonatal amb les que actualment s’aconsegueix una taxa de contagi molt baixa. De fet, els casos actuals de SIDA neonatals es veuen en gestants que no sabien que estaven infectades pel VIH i per tant no han fet cap tractament durant l’embaràs, o en gestants afectes de SIDA que no segueixen els tractaments antiretrovirals que se’ls indiquen.  Malauradament en els països subdesenvolupats,  sense accés als tractaments antiretrovirals per la majoria de la població, la taxa de contagi per transmissió vertical continua igual d’elevada que als anys 90 en els països rics.

Avui en dia s’ha aconseguit que la SIDA sigui una malaltia crònica, però no s’ha aconseguit la curació definitiva. Es per això que és molt important seguir insistint en la prevenció. Aquesta prevenció es basa en unes pràctiques sexuals segures (ús de preservatiu, consultar al metge si es tenen dubtes d’una possible infecció, etc.);  i evitar o en tot cas fer un ús segur de les drogues per via endovenosa –no compartir ni reutilitzar xeringues -.  I, des del punt de vista de la sanitat, l’eina preventiva fonamental serà aconseguir una vacuna front el VIH que impedeixi la infecció.  Aquesta eina serà fonamental per eradicar  la malaltia, i potser serà l’única eina eficaç a la qual podrà accedir la població dels països que no poden costejar els tractaments antiretrovirals.  Hi ha diversos estudis amb possibles vacunes amb resultats molt interessants però, fins ara, no hi ha cap vacuna disponible per ser utilitzada fora dels estudis d’investigació.

 

Dr. Amadeu Roca

Servei de Pediatria

Hospital de Calella i Blanes

 Setmana mundial de conscienciació sobre els antibiòtics

Ja fa cinc anys que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) està liderant una campanya a nivell mundial que porta per nom “Antibiotics: Handle with care”, és a dir, “Antibiòtics: maneja’ls amb cura”, per instar els ciutadans, els governs i els professionals de la salut i de l’agricultura a prendre consciència del creixent problema de les resistències als antibiòtics com una de les principals amenaces per a la salut mundial. Per això ha instaurat la Setmana mundial de conscienciació sobre els antibiòtics que se celebra el mes de novembre i a partir de la qual es vol insistir en què els antibiòtics s’han d’utilitzar quan siguin estrictament necessaris i prescrits pels professionals.

Des del seu descobriment, els antibiòtics han estat la pedra angular de la medicina moderna i un recurs molt valuós que ha permès tractar i controlar nombroses infeccions, permetent millorar la supervivència i la qualitat de vida de milions de persones. Però, l’abús i l’ús indegut persistent dels antibiòtics en els humans i en els animals han afavorit l’aparició i propagació de bacteris resistents, amb el quals els fàrmacs utilitzats per tractar les infeccions deixen de ser eficaços, cosa que resulta una amenaça per a la salut, ja que els bacteris sensibles són destruïts quan s’exposen als antibiòtics, mentre que els resistents continuen creixent i multiplicant-se podent arribar a causar infeccions a altres persones que són molt difícils de tractar.

Per prevenir aquestes resistències als antibiòtics:

  • Eviteu l’automedicació. El diagnòstic correcte i la decisió respecte la necessitat d’administrar antibiòtics són competència exclusiva dels professionals de la medicina. Recordem que els antibiòtics no serveixen per tractar infeccions víriques com el refredat o la grip.
  • Respecteu les dosis i la durada del tractament prescrit.
  • Llegiu el prospecte del medicament i seguiu les instruccions d’ús per prendre’l amb seguretat.
  • No guardeu els antibiòtics que sobrin després del tractament. Si heu rebut més dosis de les que necessiteu, pregunteu al farmacèutic com heu de rebutjar el que sobra.

L’objectiu d’aquesta campanya és garantir, mentre sigui possible, fer la prevenció com el tractament de les infeccions mitjançant fàrmacs eficaços, segurs i de qualitat, que es facin servir de manera responsable i que puguin arribar a totes les persones que els necessiten.

L’OMS dirigeix 5 missatges a la població durant aquesta campanya:

  • Els antibiòtics no curen les infeccions causades per virus com la grip o el refredat
  • No prengueu antibiòtics, excepte quan els hagi prescrit un professional de la salut
  • Completeu sempre tot el tractament antibiòtic (encara que us trobeu millor)
  • No compartiu mai antibiòtics amb altres persones
  • Renteu-vos les mans per prevenir les infeccions, i així evitat l’ús d’antibiòtics.

Dr. Josep Anton Lopez

ABS Calella

Servei de Pediatria

Corporació de Salut del Maresme i la Selva